Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Alfabetização em questão: o reconhecimento do papel das cartilhas no percurso histórico do processo e a essencial ascensão do método fônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/03/2020)Analyzing the history of literacy in our country, we verify the great influence exerted by the spelling books , simple, precise and objective material, but which over the years lost value and fell into oblivion in the ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
FolheaRR: um córpus compartilhado de textos jornalísticos roraimenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)This study is based on concepts from Variationist Sociolinguistics (Labov, 2008 [1972]), notions about the correlation between variation and textual-discursive genres (Biazolli, 2010, 2016, 2018; Vieira, 2019; Biazolli; ... -
Reflexões sobre os processos de ensino-aprendizagem de português como língua estrangeira na República Cooperativista da Guiana: desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)This paper proposes reflections on the processes of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language and an analysis of the use of photography through the social network Instagram as a pedagogical tool in the context ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ... -
Branquitude e ressignificação: novas propostas de análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)In the first part of this master's thesis, we begin our discussions within Critical Whiteness Studies, an interdisciplinary field of study that has emerged in recent decades, especially in the Brazilian context. After a ... -
Alternância pronominal e concordância nominal e verbal na língua bissau-guineense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/07/2024)Es tarbadju tene suma obidjetivu di diskribi aspectus di alternansia pronominal, di konkordansia nominal di sintagma nominal-sudjetu i di paradigma di konkordânsia verbal na lingu bissau-guineense (ku ta tchomadu tambi di ... -
Contar para ocultar(-se): o funcionamento do silêncio na/pela formulação de Javier Marías em “Amanhã, na batalha, pensa em mim”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/08/2024)This Master’s Thesis uses as material for analysis the literary work “Tomorrow, in battle, think on me” (1994), by the Spanish writer Javier Marías (1952-2022). Anchored by the theory of Discourse Analysis, by Pêcheux and ... -
Descrição sintático-semântica de nomes predicadores em tweets do mercado financeiro em português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/08/2024)In this study, the argument structure (A-structure) of predicative nouns (Npred) occurring in the financial market tweet corpus DANTEStocks was described, given the preference for using this type of predicator in digital ... -
A língua na tela: descrição e análise da variação do objeto direto anafórico de terceira pessoa em legendas profissionais e fansubs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2024)Assuming that an examination of the intersections between linguistic variation and genres is not only desirable but essential to understand variation (Vieira; Lima, 2019; Biazolli; Berlinck, 2021; Lima, 2022; Vieira, in ... -
"Você por acaso sabe ler?": uma análise discursiva de injúrias relativas à leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/05/2024)This Masters dissertation here presented, in line with the researches accomplished by the group LIRE, has as its main objective to analyze speeches about reading, more specifically, to approach the ways of expression of ... -
Relações dialógicas na constituição da escrita de artigos científicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/08/2024)Dialogical relationships are constitutive of language and, as such, can present themselves in different ways. Based on this assumption, in this work, we intend to show how these relationships can appear in academic writing ... -
A afetividade no espaço translíngue emergente em sala de aula de língua com falantes multilíngues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)This research stems from the results of Milozo (2019) work , “Translingual practices in the communication of learners of Portuguese as a foreign language”, which investigated the language practices of five multilingual ... -
O ensino de Espanhol por meio do protótipo didático digital: uma experiência com os letramentos transmídia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)The social isolation resulting from the COVID-19 pandemic has driven people to migrate to the digital environment, consolidating it as a predominant way of life. Social interactions occur mainly on networks, where people ... -
Perspectivas gramaticais em livros didáticos de português como língua estrangeira: um recorte documental temporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2024)Considering the relevant increase of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language in Brazil and abroad (FURTOSO, 2015; IZAKI GÓMEZ, 2018; GRANATO, 2022; CHAMORRO, 2022), along with the fact that the role of grammar ... -
Eurocentrismo no livro didático de História: um estudo enunciativo da argumentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/06/2024)Colonization of America is a landmark in history when we think about power relationships stablished among different folks. This process of colonization creates dualities that differs European and non-European, white people ... -
Mulher e trabalho: significação e sentido no livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/06/2024)This research seeks to contribute to studies on the semantic analysis of textbooks, since these teaching materials are the main resources used for the training of students in Brazilian basic schools. In this sense, ... -
A estrutura semântica interna de orações adverbiais temporais introduzidas por quando e realizadas pelo futuro do subjuntivo: uma abordagem funcionalista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)The objective of this dissertation is to describe and analyze the syntactic, semantic and pragmatic aspects involved in the interpretation of the internal semantic structure of temporal adverbial clauses introduced by the ... -
De novo a mesma história… discursos sobre a leitura e os leitores no Programa Conta pra Mim (MEC-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/05/2024)There have been many discussions about the need for public policies to promote reading in Brazil, especially initiatives that effectively target the socioeconomically vulnerable population. Over time, many projects, campaigns ... -
O léxico no trabalho de tradução intralinguístico e interlinguístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)The National Curricular Common Base (BNCC), as well as other current documents that deal with teaching guidelines, postulate that when it comes to language teaching, we should not be so concerned with grammatical categorizations ...