Navegando Teses e dissertações por assunto "Psicologia experimental"
Itens para a visualização no momento 1-7 of 7
-
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Procedimentos e processos: uma delicada relação na aprendizagem de discriminações por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/08/2013)This dissertation was based on four empirical research reports submitted for publication in specialized journals. The empirical researches laid the foundations for a theoretical analysis on Stimulus Control and discrimination ... -
Efeitos do ensino de contagem sobre a aquisição de comportamento conceitual numérico em crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2012)Abstract Although the studies regarding the role of counting in the acquisition of the numeric conceptual behavior has grown and developed in the past few decades, results available in the literature still show experimental ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ... -
Relações entre desempenho e o reforçador das relações verbais de tato e textual em contexto de equivalência de estímulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/03/2012)In some conditions, verbal relations of tact which involves nonverbal stimuli, such as pictures, exhibit characteristics and maintenance of learning different from textual relations, which are controlled by verbal products ...