Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA"
Now showing items 21-40 of 181
-
Relação entre comportamento governado por regras e indicadores de depressão em estudantes universitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2022)A verbal instruction that describes a contingency is considered, for Behavior Analysis, as a rule, which can exert control over a person's behavior. A rule can be followed for different reasons, that is, different variables ... -
Comportamento coordenado em ratos: efeitos da forma de distribuição do reforço entre indivíduos trabalhando em dupla
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/05/2022)The coordinated responding of pairs of rats that occur in close temporal proximity can be conceived as a unit of cooperation which has been shown to be modulated by reinforcement schedules, similar to individual responding. ... -
O uso sustentável de recursos comuns em um jogo digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)The PhD dissertation contains three chapters in paper format The first chapter presents a theoretical article about sustainability, the use of common access resources and analytical-behavioral studies related to environmental ... -
Desenvolvimento de um programa de intervenção com famílias que cometeram violência contra crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/12/2021)Studies show that children and adolescents remain among the main victims of domestic violence, which represents failures in preventing and combating violence in the intrafamily context. The expectation of the international ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Escala de identificação de dotação e talento : construção de instrumento, evidências de validade e precisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)The Munich Model of Giftedness unites individual and environmental characteristics in a single scheme for the identification and development of giftedness and talent (G&T). In this model, natural abilities are called ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Construção de um programa de ensino de pré-requisitos de leitura e escrita para pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/09/2012)Since its dawn, Behavior Analysis stood out in the search for ways of teaching complex repertoires to persons with intellectual retardation. Procedures built on stimulus equivalence have proved highly effective and economical, ... -
Habilidades sociais e solidariedade intergeracional no relacionamento entre pais idosos e filhos adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/12/2013)Recent demographic changes such as decreasing fertility rates and increasing life expectancy have favored intergenerational families. In this social context we use concepts from Social Skills Psychology, which focuses on ... -
Programa universal de habilidades sociais aplicado pelo professor: impacto sobre comportamentos sociais e acadêmicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/03/2013)School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ... -
Estabelecimento de classes de estímulos equivalentes com estímulos significativos: investigando a atitude racial preconceituosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2015)Research upon attitude s formation and change using the stimulus equivalence paradigm has shown, at the same time, a potential for the formation of new classes, and a difficulty with respect to teaching new relationships ... -
Correspondência fazer-dizer : variáveis de controle e condições de manutenção e generalização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/03/2012)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is an operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies. Study 1 evaluated the effects of three different correspondence ... -
Habilidades sociais e bem-estar subjetivo de crianças dotadas e talentosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/03/2012)In considering the national publications about gifted and talented children, it was noticed that there is a lack on scientific knowledge and empirical research about the socio-emotional characteristics of these children, ... -
Estudos experimentais sobre relações derivadas e transferência do significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/08/2013)Questions on how abstract symbols acquire meaning remain intriguing puzzles for behavioral and cognitive sciences. Recently, tow main approaches have been emphasized in the context of Behavior Analysis investigating these ... -
Investigação sobre o estabelecimento de falsas memórias por meio do paradigma da equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/08/2014)False memories are defined as remembering events that never happened or remember facts in a distorted way. In cognitive psychology this phenomenon has been studied through the Deese-Roediger-McDermott (DRM) paradigm, in ... -
Intergeracionalidade das habilidades sociais entre pais e seus filhos adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/05/2012)The Behavior Analysis assigns an important role in the cultural practices of a group, since they refer to behavior patterns passed down through generations that may favor the development of a healthier culture. At the same ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Uma intervenção psicoeducativa com cuidadores de idosos com demência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2010)The ageing of the Brazilian population comes accompanied by a growing number of cases of dementia, especially cases involving Alzheimer‟s disease, as the incidence of neurodegenerative diseases is directly related ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ...