Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 161-180 of 344
-
Ensino da linguagem oral em contexto familiar: análise de uma ferramenta de observação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)Parents have an important role in their children's language acquisition. A tool which analyzes how parents are teaching language to their children is interesting as a base to the planning of an effective intervention. The ... -
Ensino de contato visual, imitação e ecoico a crianças com microcefalia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The number of reports of children born with or suspected to be born with microcephaly in Brazil, increased considerably in 2015. This increase is being associated with the temporal entry of the Zika Virus into the country. ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ... -
Ensino de leitura com diferentes treinos discriminativos a aprendizes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 07/03/2014)This study has its origins in the search for teaching reading procedures that meet the needs of all of the apprentices, based on different discriminative problems for the construction of the network of relationships between ... -
Ensino de leitura de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/03/2016)Several teaching procedures based on the stimulus equivalence paradigm have been developed and proved effective in improving reading performance. Expanding the research on the subject, this study aimed to determine the ... -
Ensino de Leitura na Linguística de Bloomfield e na Análise Comportamental de Skinner
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/12/2015)In a literate society like ours there are many advantages for both the individual and for the community in knowing how to read and write. Brazil's high illiteracy rates are well known, and eradicating functional illiteracy ... -
Ensino de mandos a crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ... -
Ensino de topografias variadas do mando por informação “Quando?” em crianças com autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2022)Recent studies have been developing procedures for teaching complex verbal operants to children with autism spectrum disorders (ASD), such as mands for information. However, the literature evaluating procedures for the ... -
Ensino de universitários para o uso de procedimentos computadorizados de matching-to-sample no ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2012)Stimulus equivalence research uses matching-to-sample (MTS) tasks to establish conditional stimulus relations. Using these tasks to teach language and academic repertoires, such as reading, in applied settings is a current ... -
Ensino programado para o planejamento de aulas de matemática de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)Lesson planning is part of the teaching and learning process. Given the effects of planning on teacher behavior, some initiatives use lesson planning as teacher training procedure. A lesson plan - desired product of the ... -
O envolvimento de idosos em atividades prazerosas: a adaptação transcultural de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/03/2011)The sense of pleasure that arises from engagement in activities is of fundamental importance for the wellbeing of the elderly. Studies indicate that involvement in pleasant activities acts as a mediator variable in the ... -
Envolvimento de receptores dopaminérgicos D2 na expressão e extinção do medo condicionado em fêmeas em diferentes fases do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)Dopamine is a neurotransmitter that has been increasingly related to states of fear/anxiety. Studies have shown that exposure to aversive conditioned stimuli leads to increased dopamine release in some structures, such as ... -
Equilíbrio entre trabalho e vida pessoal de teletrabalhadores brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2023)Work-life balance is gaining increasing attention around the world, considering its impact on workers’ health and on organizational outcomes. Although there is extensive research on work-family balance, it is important to ... -
Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ... -
Escala de identificação de dotação e talento : construção de instrumento, evidências de validade e precisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)The Munich Model of Giftedness unites individual and environmental characteristics in a single scheme for the identification and development of giftedness and talent (G&T). In this model, natural abilities are called ... -
Escala de Metacognição - Sênior : evidências de validade, precisão e normas iniciais para idosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)Metacognition can be defined as knowledge and cognition about the cognitive phenomenon, referring to thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two of its basic elements ... -
Escala de metacognição: evidências de validade, precisão e estabelecimento de normas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/02/2015)The thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes correspond to metacognition. This concept has different aspects, but by focusing on the area of education, the skills involved ...