Browsing Teses e dissertações by Advisor "Gil, Maria Stella Coutinho de Alcântara"
Now showing items 1-8 of 8
-
Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ... -
Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ... -
Classificação do comportamento verbal e aquisição de discriminações condicionais por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/08/2013)Arbitrary stimuli can be related through conditional discrimination, via procedure Matching-tosample. The procedure can also establish equivalent relations emerge when relations were not directly taught. Such relationships ... -
Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ... -
Procedimentos e processos: uma delicada relação na aprendizagem de discriminações por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/08/2013)This dissertation was based on four empirical research reports submitted for publication in specialized journals. The empirical researches laid the foundations for a theoretical analysis on Stimulus Control and discrimination ... -
Avaliação do responder por exclusão por bebês de até 36 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/02/2014)Exclusion responding is the immediate selection of a comparison indefinite stimulus before a stimulus model also undefined, without a prior history teaching model. The acquisition of vocabulary due to exclusion responding ... -
Ensino de relações nome-objeto e aprendizagem de relações emergentes por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)The studies reported in this dissertation specifically addressed the population of toddlers, aged between 14 and 25 months age. The studies investigated the teaching of name-object relations in tasks of auditory-visual ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ...