Browsing Teses e dissertações by Advisor "Rose, Julio Cesar Coelho de"
Now showing items 1-19 of 19
-
Construção de um programa de ensino de pré-requisitos de leitura e escrita para pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/09/2012)Since its dawn, Behavior Analysis stood out in the search for ways of teaching complex repertoires to persons with intellectual retardation. Procedures built on stimulus equivalence have proved highly effective and economical, ... -
Estabelecimento de classes de estímulos equivalentes com estímulos significativos: investigando a atitude racial preconceituosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2015)Research upon attitude s formation and change using the stimulus equivalence paradigm has shown, at the same time, a potential for the formation of new classes, and a difficulty with respect to teaching new relationships ... -
Correspondência fazer-dizer : variáveis de controle e condições de manutenção e generalização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/03/2012)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is an operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies. Study 1 evaluated the effects of three different correspondence ... -
Estudos experimentais sobre relações derivadas e transferência do significado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/08/2013)Questions on how abstract symbols acquire meaning remain intriguing puzzles for behavioral and cognitive sciences. Recently, tow main approaches have been emphasized in the context of Behavior Analysis investigating these ... -
Investigação sobre o estabelecimento de falsas memórias por meio do paradigma da equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 18/08/2014)False memories are defined as remembering events that never happened or remember facts in a distorted way. In cognitive psychology this phenomenon has been studied through the Deese-Roediger-McDermott (DRM) paradigm, in ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Correspondência fazer-dizer em adultos: o controle pela audiência em um jogo virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)Studying the relationship between what is done and what is said has occurred in several sciences, including Behavior Analysis. The present study employed do-say sequence and examined, experimentally, the effect of the ... -
O efeito do ensino de relações de equivalência sobre o comportamento de culpabilizar vítimas de estupro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)In our society, rape is usually seen as an act that a strange man uses physical force to sexually assault a woman who clearly resists to his moves. This conventional view implies that people only label as “rape” a situation ... -
Interpretação analítico-comportamental da inferência dedutiva nas formas silogísticas, a partir da Teoria das Molduras Relacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/06/2016)This is a theoretical paper that, given a longstanding difficulty of approaching logical reasoning from a behavioral perspective, attempts to provide an interpretation of Aristotelian syllogisms consistent with Relational ... -
Topografias de controle de estímulos e equivalência de estímulos : variações paramétricas do procedimento de máscaras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/07/2012)Stimulus equivalence literature has shown robust data, but with some result variability between participants, with some forming classes promptly and others who do not demonstrate the expected class formation. Matching to ... -
A influência da preferência por brindes no autorrelato de desempenho em tarefas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2011)This study aimed at investigating the correspondence in a do-say activity. Two experiments were carried out: the first intended to clarify the effects of choice and preference for items on the self-report of children in a ... -
Efeitos de estímulos emocionais sobre a ocorrência de falsas memórias : investigação por meio do paradigma da equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)False memories can be defined as recollections that do not correspond to the facts experienced by subjects. Cognitive research have pointed out that the referred phenomenon is, to some extent, determined by semantic relations ... -
Resistência à mudança de atitude preconceituosa racial avaliada pelo paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/12/2009)Behavioral analysts have used the equivalence class paradigm to investigate and explain the processes involved in the formation and modification of social attitudes. From this perspective, attitudes are defined as equivalence ... -
Determinantes da apreciação da interpretação musical: hábitos de escuta, escolaridade e área de formação acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/08/2014)Musical knowledge, although usually conceived as instrumental expertise, has another important element: appreciation. Whereas most people can listen to musical stimuli, the way these stimuli are appreciated is largely ... -
Análise do comportamento e planejamento cultural: utopia ou distopia?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/09/2018)The notion of science has undergone continuous transformations throughout history, from the Aristotelian conception of contemplative knowledge to the modern ideal of operative knowledge. The modern perspective on science ... -
Redução do preconceito racial: uma investigação analítico-comportamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2019)This doctoral dissertation was written in the form of manuscripts for publication and it is composed by a summary of the dissertation with less technical language, a theoretical essay and three experiments. In the essay, ... -
Estudos sobre divulgação científica e redes sociais virtuais: o caso do Boletim Behaviorista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/09/2020)The investigation of the use of virtual social networks by institutions, groups and individuals, for the dissemination of information, is important since a large part of the population uses the Internet as the main source ... -
Investigando o uso sustentável de recursos comuns por meio de um jogo eletrônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)This research comprises the development and the use of a video game-based task to evaluate the effects of differential consequences on the consumption of common-pool resources. The game simulates an ocean fishery, in which ... -
Investigando os efeitos do condicionamento subliminar sobre a motivação apetitiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/03/2021)This master’s dissertation is divided into two parts: the first part is composed by summary of this work with less technical language, written in Portuguese. The second part is composed by manuscript for publication, in ...