• Discriminações simples simultâneas e sucessivas - na formação de classes funcionais 

      Canovas, Daniela de Souza; http://lattes.cnpq.br/8380139852574175 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 02/02/2010)
      Functional classes can be established thorough simple discrimination and repeated reversals training. However, successive reversals necessarily involve experience with the occurrence of errors, which may interfere with ...
    • Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos 

      Fenner, Marina Castana; http://lattes.cnpq.br/2600586924375052 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 03/03/2015)
      Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ...
    • Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação 

      Gallano, Tamiris Poletini; http://lattes.cnpq.br/4831695575141403 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ...
    • Aprendizagem relacional em indivíduos surdos prélinguais : exclusão, equivalência de estímulos e superseletividade 

      Garcia, Lucas Tadeu; http://lattes.cnpq.br/3292626740859106 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 27/01/2015)
      conventional verbal behavior may present significant delays on this task. The studies reported in this dissertation investigated discriminative repertoires learning by such individuals aiming at describing these processes, ...
    • Medidas Eletrofisiológicas de Crianças com e sem Transtornos da Comunicação em Tarefa de Julgamento Semântico 

      Lindau, Tâmara de Andrade; http://lattes.cnpq.br/7438998628889955 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ...
    • Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear 

      Lucchesi, Fernando Del Mando; http://lattes.cnpq.br/5830738921439507 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ...
    • Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura 

      Marques, Leonardo Brandão; http://lattes.cnpq.br/3705407022339177 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 27/06/2014)
      The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ...
    • Um procedimento para investigar aprendizagem discriminativa e formação de classes funcionais em cães (Canis familiaris) 

      Montagnoli, Tathianna Amorim Souza; http://lattes.cnpq.br/3348580978835319 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 30/07/2012)
      The investigation of symbolic or pre-symbolic behavior in dogs requires the establishment of arbitrary relations among stimuli. A way to teach such relations is requiring a common response in the presence of each one of ...
    • Investigações sobre discriminações simples e discriminações condicionais em abelhas 

      Moreno, Antonio Mauricio; http://lattes.cnpq.br/8377841191821143 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 23/04/2012)
      Research on stimulus equivalence constitutes an experimental approach to assess variables underlying the development of symbolic behavior, which depends on the establishment of conditional relations between stimuli. ...
    • Inclusão de objetos em classes de fotos equivalentes por pré-escolares 

      Pereira, Vanessa Ayres; http://lattes.cnpq.br/2360093547264205 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 23/02/2015)
      The present study aimed to investigate whether preschool children would acquire arbitrary conditional discriminations between pictures of objects, whether they would form equivalence classes between the photos and if they ...
    • Emergência de ditado ao longo do ensino cumulativo de discriminações condicionais entre palavras ditadas e impressas 

      Pineda Garcia, Christian David; http://lattes.cnpq.br/0054585059584295 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      The current work involves assessing a computerized teaching module grounded within the stimulus equivalence paradigm. This method has been successfully used for teaching reading and spelling skills to children with a poor ...
    • Aquisição de discriminações auditivo-táteis e emergência de leitura recombinativa em Braille 

      Quinteiro, Regiane de Souza; http://lattes.cnpq.br/8538044358616920 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 09/12/2014)
      Reading is a complex ability that involves a set of discriminated operants. In exposure to discrimination teaching with printed words the elements are combined and recombined in new words that control how to read the new ...
    • Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita 

      Reis, Thaíze de Souza; http://lattes.cnpq.br/3497049970396440 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 10/04/2013)
      Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ...
    • Investigação da força de relações em classes de equivalência sob emparelhamento com o modelo atrasado (DMTS) 

      Ribeiro, Giovan Willian; http://lattes.cnpq.br/6950148178975664 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 23/03/2018)
      Delayed matching to sample (DMTS) enhances the formation of equivalence classes and the transfer of functions between equivalent stimuli when compared to the simultaneous matching to sample (SMTS). A classes reorganization ...
    • Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos 

      Ribeiro, Thaís Arantes; http://lattes.cnpq.br/7525730437706871 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 25/02/2013)
      Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ...
    • Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência 

      Varella, André Augusto Borges; http://lattes.cnpq.br/8928084949164132 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 01/07/2013)
      Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ...
    • Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura 

      Veiga, Dhayana Inthamoussu; http://lattes.cnpq.br/7411099765109302 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 17/10/2014)
      The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ...