Browsing Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB by Title
Now showing items 355-374 of 699
-
Hallyu: a onda coreana e suas interfaces com o turismo na Coreia do Sul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/12/2022)The Korean Wave, also known as Hallyu or k-wave, seems to present certain implications to the cultural tourism field and might be an example to other countries. Hallyu is comprehended as a cultural phenomenon that ... -
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/04/2023)Before the COVID-19 pandemic, the importance of teaching health and hygiene in schools was already recognized and documented, with theoretical content on the relevance of hygiene. However, even with the availability of ... -
A historicidade biológica da cor da pele dos seres humanos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/03/2024)Skin color is one of the most notable physical characteristics in individuals, and is often used to create stereotypes of inferiority, reinforcing prejudices and racism. According to the Demographic Census carried out ... -
A história da Escola Estadual de Segundo Grau Dr. Dario Pacheco Pedroso: sua origem, inserção social e impacto no percurso profissional dos alunos (1970 - 1994)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2017)This study aims to study the Secondary School of Doctor Dario Pacheco Pedroso, created in 1970 in Taquarivaí, then Itapeva district, São Paulo and incorporated in 1994 to the State Center of Technological Education Paula ... -
A história da laranjinha: uma proposta de livro infantil sobre frutas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/07/2020)Botany is an area of science that started very early in human history. It developed over the early centuries, but in the last few decades it holds one of the most boring methods of teaching Education. This scenario makes ... -
A história e cultura indígena pós lei 11.645/2008 nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual para o (a) professor (a) do livro didático da coleção Pitanguá Mais - História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This course completion work has the general objective of analyzing how indigenous themes are presented in the manuals for teachers of the textbooks in the Pitanguá Mais - História collection for the initial years of ... -
Histórias em quadrinhos como veículo de divulgação científica: significações sobre a história de conservação do mutum-de-Alagoas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)The Alagoas curassow (Pauxi mitu) is an extinct‐in‐the‐wild bird since 1980 and has survived thanks to reproduction programs in captivity. Originally endemic to the Atlantic Forest of Northeastern Brazil, the species ... -
Homo/transexualidades e família: uma análise a partir do 1º "Grupo de pais de homossexuais" do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/11/2015)The research is linked with the Education StrictuSensu Post-Graduation Program of UFSCar – Sorocaba and started with the participation in a group of homosexual/transgenderparents that used to arrange meetings of mutual ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Identidade docente na creche: o encontro entre sujeitos em diferentes tempos formativos no Programa de Residência Pedagógica (PRP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research working is part of the Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos in Brazil, in the line of research on Teacher Education, and seeks to analyze the process of constitution of the ... -
Identidade e (im)permanências paisageiras: Marcas-matrizes no bairro rural do Pombal (Pilar do Sul-SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/11/2021)ContemporaryWestern society faces the consequences of a generalized loss of what is being called the profound sense of the landscape: an intimate relationship between society and the environment, that characterized ... -
Identificação de bicadas de aves em modelos artificiais: aumentando a resolução taxonômica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/12/2020)Birds are an important taxonomic group, as they perform various ecosystem services of great relevance to society. They are responsible for assisting in the control of pests and insects, in cleaning the environments and in ... -
Ilhas de calor urbanas em Sorocaba/SP: uma abordagem com base no sistema das zonas climáticas locais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/09/2023)The urbanization of cities increases as climate disruptions occur at the local scale. Therefore, it is considered important to study the dynamics of cities and the relationship between the urban climate, since it is on ... -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
O impacto da invasão da braquiária (Urochloa sp.) na diversidade de formigas, no cerrado da estação ecológica de Santa Bárbara e Itirapina, sp.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/06/2021)The invasion of African grasses is a problem in the cerrado. These exotic grasses competitively outperform native grasses and alter structural features of the habitat. One of these species, the brachiaria (Signal grass), ... -
Impacto da pandemia da COVID-19 na saúde mental e na educação da população LGBTQIA+ brasileira: um estudo da produção acadêmica-científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/02/2024)The objective of this research was to identify, map, and analyze scientific publications on the impacts of the COVID-19 pandemic on the Brazilian LGBT population from 2020 to 2022. We aimed to analyze the knowledge production ... -
Impactos político-pedagógicos do uso do nome social nas histórias de vida de travestis negras brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/08/2022)This Master dissertation aims to understand how the implementation of ordinance 8.727/2016, which provides for the respect of the Brazilian social name at school, impacts or has impacted on the life stories of black ... -
Implantação e implementação da lei 12711/2012 no Instituto Federal de São Paulo - Campus Salto/SP: vieses da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/01/2023)This work focuses on the issue of affirmative actions, more precisely those aimed at access to Higher Education. The object of study is the analysis of the implantation and implementation of Law 12.771/2012 at the IFSP ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Implementação do currículo da educação física escolar: formação contínua em serviço?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/01/2021)Esta investigación cualitativa tiene como objetivo analizar si la articulación entre la implementación curricular y los momentos de formación continua en servicio, ofrecida por la Dirección Municipal de Educación de ...