Colecciones en esta comunidad

Envíos recientes

  • Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional 

    Santos, Aline Regina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)
    With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ...
  • Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra 

    Amadeu, Marcelo Bonfante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
    This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ...
  • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

    Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
    The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
  • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

    Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
    Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
  • Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem 

    Lunetta, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)
    This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ...
  • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

    Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
    The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
  • Um estudo exploratório envolvendo criptografia e fatoração numérica 

    Gomes, Fernanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/09/2022)
    This research aims to investigate the implications of applying a teaching sequence using cryptography and numerical factoring in the learning of 1st grade high school students. Cryptography has several applications in ...
  • Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações 

    Rocha, Ezequiel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)
    The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ...
  • 16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas 

    Magno, Daniel Carlos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
    Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ...
  • Criptografia em uma abordagem elementar 

    Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
    This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...
  • Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra 

    Santos Neto, Júlio Augusto dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
    This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...
  • Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito 

    Della Torre, João Paulo Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)
    This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ...
  • Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental 

    Oliveira, Juliana Bauer de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
    We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ...
  • Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia 

    Moreira, Raphael Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
    The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ...
  • Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra 

    Souza, Diogo Emerson de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)
    Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ...
  • Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental 

    João, Herbert Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
    The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ...
  • Registros de representação semiótica: contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do ensino fundamental 

    Moraes, Carlos Afonso Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2017)
    This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ...
  • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

    Binotti, Andréa Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/09/2016)
    The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
  • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

    Bassan, Débora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
    This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
  • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

    Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
    This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...

Más