Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "58f771a7-efea-462a-8ab8-1c7eedbd332e"
Now showing items 1-13 of 13
-
Movimento negro de São Carlos e a UFSCar : a extensão universitária sobre relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present work had as its objective discussing the relationship between the Black Movement and the university, through the axis of university extension, analyzing the extension activities that deal with the subject of ... -
Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ... -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
Programas de formação continuada de professores da rede pública municipal de ensino de Limeira (1996 – 2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)This work presents the programs of continuous teacher training in the municipal public-school system of Limeira, from 1996 to 2012, when different continuing education programs with different theoretical and methodological ... -
Avanços e desafios nas políticas de promoção de acesso e permanência de estudantes negros (cotistas) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)The black population represents more than half of the Brazilian population, however, social and economic indicators related to ethnic-racial groups in society are still unequal. The affirmative action policies adopted as ... -
Educação no ensino médio : uma forma de inclusão excludente?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)The present paper researches the exclusive inclusion occurring in the Public High School. The goal of this work is to analyze the exclusive inclusion processes which occur in the State Public High School of Minas Gerais, ... -
Programa de Ações Afirmativas da UFSCar: o processo de construção da política de reserva de vagas nos cursos de graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)This work is placed in the universe of affirmative action in higher education, emphasizing policies of vacancies reservation for black people in graduation courses. It was analyzed the development of the construction ... -
A categoria trabalho nos cadernos de sociologia do ensino médio da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)Esta disertación analiza el enfoque que el Material de apoio ao currículo do Estado de São Paulo: caderno do professor, referentes a la asignatura de sociología, o simplemente Cuadernos de sociología, concibe la categoría ... -
O Colégio São Benedito e a escolarização da população negra em Campinas-SP no início do século XX
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2018)In the post-abolition period and in the First Republic, the black population was removed from the minimum conditions to integrate into Brazilian society, which underwent major transformations with the goal of developing ... -
O Instituto Universitário de Educação de Cabo Verde e os desafios da universitarização para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Cape Verdean education since independence has undergone several changes in order to increase access to education and provide teachers with specific training. Reforms and educational policies in Cape Verde in turn ... -
A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do ensino médio no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)The research analyses the new high school educational policy approved by the Provisal Measure n. 746/2016 and passed into the Law n. 13.415/2017. The objective of the study was to identify the implementation process of the ... -
Mercado de trabalho e formação profissional nas perspectivas empresarial, institucional e de egressos de um curso de ensino superior privado em administração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/11/2021)The quality of higher education is increasingly questioned by the labor market. The degree in administration is one of the most sought-after courses and one of those with the highest number of graduates. The execution of ... -
Escola no campo e trabalho: percepções e expectativas profissionais de estudantes do ensino médio do distrito de Santa Eudóxia – São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/09/2021)This master's thesis seeks to investigate the perceptions and expectations regarding the job market of high school students at Escola Estadual Professora Alice Madeira João Francisco, present in the rural district of São ...