Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "9b77368f-2049-4bf7-908e-b7afcd32d6ac"
Now showing items 1-9 of 9
-
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Forças armadas e educação : o Colégio Militar de Campo Grande – MS (1993-2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2011)This research work has as its object of study the relationship established between the Colégio Militar de Campo Grande, created in 1993, and the historical context in South mato-grossense ensues with the end of the cold ... -
O modelo freireano de educação popular e os fundamentos do comunitarismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2012)The principal objective of this thesis is to bring the debate between communitarianism and liberalism into the context of popular education, proposing a reinterpretation of the thought of Paulo Freire, from the communitarian ... -
Educação militar brasileira : os regulamentos de ensino da Escola de Estado-Maior do exército (1905 - 1937)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)The Army General Staff School was created in 1905, and its main function was provide Brazilian Army officers to a higher military education that qualified them to serve on the General Staff of the Army. The present thesis ... -
O trabalho como princípio educativo : uma análise do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI) nas escolas públicas de Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)This dissertation is as study on the Ensino Médio Inovador Program (ProEMI), created by the Federal government by ordinance n.º 971, from October 9, 2009. The aim is to debate if this educational policy strengths the ... -
O processo de implantação do Ensino de 1º grau instituído pela Lei n° 5.692/71 na rede escolar paranaense: uma análise da documentação do Conselho Estadual de Educação (1971-1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)This is a quali-quantitative study based on documental research aiming at analyzing historically the implementation process of elementary schooling instituted by the Law nº 5.692 of 11th August 1971, with the purpose of ... -
Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ... -
A escola no Estado plurinacional da Bolívia (2005 – 2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)Esta tesis tiene el objetivo general de comprender cómo los cambios políticos y sociales derivados de la construcción del Estado Plurinacional de Bolivia repercutieron en la educación regular del sistema educativo boliviano. ... -
Fundo de financiamento ao estudante do ensino superior (FIES): neoliberalismo e subsídio federal durante os governos do partido dos trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)The objective of this study is to show that the immense amount of public funds transferred to the private sector, through the Federal Government's FIES - Higher Education Student Financing Fund, without any type of control, ...