Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 4280-4299 of 4932
-
Relações com o saber : um estudo sobre o sentido atribuído por alunos da rede pública à escola, à língua inglesa e à sua aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/10/2014)In this qualitative study, we aim to investigate the senses of learning English and the relationships established by elementary school students in the context of public school education with the world (with the ... -
As relações com saberes de biologia em falas de jovens alunos do ensino médio a partir do ensino de biologia : uma visão sociocultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2016)This research aims to analyze the relationship with knowledge, including biology, that the students explicit in the school context. It is based theoretically in studies of Charlot (2000, 2001, 2005, 2015) that deal with ... -
As relações concretas com o outro em Entre quatro paredes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 12/03/2010) -
Relações de agenda e enquadramento entre a imprensa e a propaganda negativa eleitoral nas eleições presidenciais de 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)This thesis aims to identify the relation between press and electoral campaigns in Brazilian‘s negative propaganda. This research is based on the effects of the attacks in a lawsuit, the repercussion of press and the ... -
Relações de equivalência entre elementos de funções do primeiro grau para alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 26/02/2014)This master‟s thesis consists of a study, reported a paper format, about crucial variables present in the establishment of relations between elements of first degree functions. This study was conducted from the ... -
Relações de gênero e sexualidade no cotidiano escolar: concepções de duas professoras do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2002)This work has as starting point the question: How do female teachers of first graders at Elementary Schools perceive the construction of their conceptions and experiences concerning, specifically, their work with sexuality ... -
Relações de gênero nos clássicos da didática : reflexões possíveis acerca da ideia de masculinidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)The text "Gender Relations in Didactics Classics: possible reflections on the idea of masculinity" has the main objective to discuss the project of masculinity within the classical pedagogical theory. Understanding gender ... -
Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/12/2013)The object of this research is the formation of the Brazilian sign language teacher (Libras), in particular, pedagogically. The study about the Libras teaching and teachers formation is a new subject. Herein, I discuss ... -
Relações dialógicas na constituição da escrita de artigos científicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/08/2024)Dialogical relationships are constitutive of language and, as such, can present themselves in different ways. Based on this assumption, in this work, we intend to show how these relationships can appear in academic writing ... -
Relações educativas no brincar na educação infantil e no ensino fundamental: construção de identidades e autonomia em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This search focused the relations between children-children and children-teacher in the plays performed in a Kinder Garden group and other in the first year of the Basic Education. The members were seventeen kids from one ... -
Relações entre a formação e a prática do professor de língua estrangeira (inglês) para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2010)The present work describes a qualitative research on the training of teachers of English Language (henceforth EL) who deals with the Elementary School I. Initially, we intend to develop a historical background on the ... -
Relações entre autenticidade e motivação no desenvolvimento da produção escrita por jovens aprendizes de língua estrangeira (inglês), a partir do gênero notícias de jornal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/01/2011)When studying the literature in the area of teaching and learning languages, two multifaceted and meaningful concepts can be identified, they are authenticity (GILMORE, 2007) and motivation (DÖRNYEI, 2001; VIANA, 1990). ... -
Relações entre automonitoria, problemas de comportamento e habilidades sociais na infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/02/2013)The literature recognizes the importance of social relationships for the healthy development of children. A good social skills repertoire is crucial for this because it allows one to competently deal with the interpersonal ... -
Relações entre currículo, identidade e prática profissional em início de carreira de egressos do curso de Letras da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)Many recently graduated language teachers complain about the lack of proficiency in the foreign language and the sense of pedagogical unpreparedness for the teaching practice, which produces a kind of "teacher malaise" ... -
Relações entre desempenho e o reforçador das relações verbais de tato e textual em contexto de equivalência de estímulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/03/2012)In some conditions, verbal relations of tact which involves nonverbal stimuli, such as pictures, exhibit characteristics and maintenance of learning different from textual relations, which are controlled by verbal products ... -
As relações entre educação e trabalho nas trajetórias de alunos de uma escola técnica : uma análise a partir de Bourdieu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/10/2008)The research aimed at analyzing the conditioning factors that motivate technical high school students to seek this kind of education and at understanding the meaning of this schooling to them as well as their expectations ... -
As relações entre estruturas sociais formais e informais de um departamento acadêmico de uma instituição de ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)This dissertation investigates the relationships between the formal and informal organizational structures of an academic organization based on the sociological approach of Pierre Bourdieu. Deploying concepts such as field, ... -
Relações entre habilidades metacognitivas, habilidades sociais, planos e saúde mental em cuidadores familiares que assistem idosos dependentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)Many people who assist their dependent elderly relatives have trouble finding the time and energy for activities that are important for their mental health. In this study, a model was proposed to indicate skills that may ... -
Relações entre habilidades musicais e habilidades sociais em pessoas com Síndrome de Williams: perspectivas e limitações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2014)Music education is seen as a well organized pedagogical procedure of literacy and awareness, giving to individuals with special needs or not the possibility to deal with their difficulties and limitations and discover their ... -
Relações entre infância, escola e religião : etnografia dos Baniwa do médio Içana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)This dissertation is about the relations of childhood, school and evangelical religion of the Baniwa people, who live in the Upper Rio Negro, northwest Amazon. From ethnographic experience in communities of the Middle ...