• A fruição estética dos jogos teatrais no filosofar 

      Mendes, Fábio Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)
      In this study we will examine how theater art and theater education can be a teaching procedure conducive to philosophical reflection in the classroom and to the production of knowledge in the discipline of Philosophy in ...
    • O funcionamento do discurso político : o Twitter na campanha presidencial de 2010 

      Pires, Livia Maria Falconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/03/2012)
      El objeto de estudio del analisis del discurso fue, en su fundacion, en las finales 1960, especialmente, del discurso politico. En ese momento, hubo una gran efervescencia politica y el discurso considerado la zona de ...
    • A função educativa da policial penal: aportes para pensar a prisão como instituição social humanizada 

      Oliveira, Marcos Melo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2024)
      This study assumes that education is a complex phenomenon, which occurs throughout life and in all places and situations. From this perspective, the prison, as an institution, is understood as a space of society that has ...
    • Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência 

      Varella, André Augusto Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)
      Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ...
    • A função socioeducacional da Pia União das Filhas de Maria na primeira metade do século XX em São João da Boa Vista - SP 

      Pellegrini, João Guilherme de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Understanding that women's participation in the history of culture and in the history of education has been subject to a limited number of surveys, the present proposal aims to develop a study of the collection of documents ...
    • Função, composição e funcionamento dos Conselhos Escolares: participação e processos democráticos 

      Barcelli, Juliana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)
      The School Councils (SC) can strengthen democratic management of schools to improve the quality of education. Therefore, it is important that studies be conducted to identify the function, composition and functioning of ...
    • As Fundações de Amparo à Pesquisa (FAPs) e o desenvolvimento da CT&I na região Norte 

      Santos, Josiane dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/10/0022)
      The state funding agencies, the Research Support Foundations (FAPs, abbreviation in portuguese) are institutions of financial support for regional scientific research, collaborae with the regional scientific system and ...
    • Fundamentação da filosofia na crítica da razão pura: regras metodológicas 

      Vieira, Marcelo Aparecido (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/03/2020)
      This dissertation proposes to investigate the method of the Critique of pure reason itself, as it is presented in the Transcendental Doctrine of Method, for the substantiation of philosophy as science. It is Kantian thesis, ...
    • O fundamento da moral: Schopenhauer critico de Kant 

      Santos Junior, Renato Nogueira dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/02/2000)
      The aim of this dissertation is to present Schopenhauer's Metaphysics with a view to analysing the categorical imperative, a key concept of kantian morality. Our analysis shall indicate that the reason is merely an instrument ...
    • O fundamento do direito político em Rousseau: antropologia 

      Cá, Lili Pontinta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present research aims to examine the principle of legitimacy of the political right in Jean-Jacques Rousseau. The life in society through legitimate rules originary of exercise of the general will sovereign. However, ...
    • Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos 

      Garay González, Abel Gustavo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ...
    • Fundamentos teórico-filosóficos nos cadernos “Por Uma Educação do Campo” 

      Luna, Junior Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)
      From the 1990s onwards, rural social movements, in particular the Landless Rural Workers Movement (MST) together with the Pastoral Land Commission (CPT) started a fundamental discussion in which they sought to understand ...
    • Os fundidores de metal na Colômbia e no Brasil: um estudo transversal em Popayán e São Carlos no campo CTS 

      Enríquez, Maribel Deicy Villota (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The present study aims to describe and characterize the transformations of the handcrafted crafts in metallurgy and goldsmithing in Popayán - Colombia and São Carlos - Brazil, through a transversal study in relation to the ...
    • Fundo de financiamento ao estudante do ensino superior (FIES): neoliberalismo e subsídio federal durante os governos do partido dos trabalhadores 

      Soeiro de Faria, Reginaldo Tadeu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)
      The objective of this study is to show that the immense amount of public funds transferred to the private sector, through the Federal Government's FIES - Higher Education Student Financing Fund, without any type of control, ...
    • O funk de MC Melody: problematizações sobre mídia, sexualidade e infância 

      Pongeluppe, Maria Angélica Brizolari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)
      In contemporary society, we are facing an explosion of technological innovations enhanced by digital networks for the dissemination and sharing of data provided by the internet. This was what happened in 2015 with the funk ...
    • Futebol se aprende na escola : novas práticas de sociabilidade esportiva no contexto urbano. 

      Santos, Claudemir José dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 18/04/2007)
      Our aim is to investigate the complex process of learning football in Brazil. The focus of our analysis will be an average size city in São Paulo countryside. Usually, this learning process is related to essential factors ...
    • Fútbol Callejero: processos educativos decorrentes de uma motricidade emergente 

      Belmonte, Maurício Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      Based on Epistemologies of the South perspective, this Thesis brings to the field of political-epistemological discussions the Fútbol Callejero (FC). Originated in 2001, at neighborhood Moreno (Buenos Aires-Argentina) it ...
    • A gallery walk na educação básica: um olhar para as produções científicas do período de 2010 a 2020 

      Correia, Thaís Fernanda de Aquino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)
      The present research had as investigative scope an active teaching strategy called Gallery Walk when inserted in the teaching scope of Mathematics and Natural Sciences. Gallery Walk is similar to an art gallery, in ...
    • Gangues na perifería: necropolítica, cultura do terror e violência no Caribe colombiano 

      Alvarez, William (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/09/2018)
      The purpose of this text is to explore the emergence of gangs and the dynamics of their violence in the peripheries of Petrópolis. Through an ethnography that lasted about three years of field work, I describe in-depth the ...
    • Genealogia dos corpos e a crítica da razão eucórpica 

      Severino, Fulvio Cesar Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2022)
      Esta investigación es el resultado de un emprendimiento arqueogenealógico sobre el cuerpo desde el discurso biomédico. Más que producir una genealogía del cuerpo, se produjo una genealogía de los cuerpos. Con la intención ...