Listar Programas de Pós-Graduação por título
Mostrando ítems 2872-2891 de 4775
-
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ... -
Leitura e escrita como ato responsável: uma experiência de ensino/aprendizagem à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/05/2018)The present PhD research aims to investigate the reading of literary texts and the writing of texts as an active-responsive understanding of the texts read in the daily school life. The work was developed in a narrative ... -
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ... -
A leitura na escola : concepções de professores de diferentes disciplinas das séries finais do Ensino Fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2007)In the exercise of the teaching, teachers of the Final Series of the Fundamental Teaching have come across a significant amount of students that doesn't present necessary basic reading abilities for the learning of specific ... -
Uma leitura política dos contos Rip Van Winkle (1819) e A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820), de Washington Irving (1783-1859)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/11/2023)The objective of this master's thesis is to investigate the short stories Rip Van Winkle and The legend of Sleepy Hollow - The legend of the headless horseman -, by Washington Irving, from the perspective of dialectics, ... -
Leituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)The purpose of this dissertation is to present an analysis of investigations focused on the STS field - Science, Technology and Society - based on discussions between fundamental authors such as Arlindo Machado, Lucia ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
“A letra é a mesma, mas a cultura é diferente”: a escola dos Tupinambá de Olivença
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)In this dissertation, we aim at understanding how and why the Tupinambá from Olivença make school and how this school has become central in the production of strong people in the culture, update and production of kinship, ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ... -
Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2014)This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ... -
Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2015)Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ... -
Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/09/2010)Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ... -
Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ...