• Liberdade e incondicionalidade do dever na filosofia moral de Kant 

      Rauber, Jaime José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 02/09/2013)
      The aim of this thesis is to show that Kant's moral philosophy, which finds its basis in the concept of freedom is established with absolute independence of any appreciable influence. Only when man is able to determine ...
    • Liberdade e restrição : jogos de computador e linguagem 

      Krasnoschecoff, Andrêi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)
      Electronic games currently move a lot of money in the entertainment industry, but are also used in other activities, such as educational and advertising, becoming a cultural item important to note. When researching more ...
    • A liberdade em Aristóteles 

      Normando, Afonso Gabriel Gadelha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)
      Several scholars have entertained the notion of freedom in Aristotle according to their respective aims and methods. Although their research may overlap in some aspects, they are significantly far from reaching any dialogue ...
    • Liberdade sob tensão: negros e relações interpessoais na São Carlos pós-abolição 

      Palma, Rogério da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 01/12/2014)
      Post-abolition can be conceptualized as a historical moment in which places and social hierarchies built during centuries crumble. Master and slave, essential categories to understand slaveholding societies, don´t make ...
    • A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio 

      Cozendey, Sabrina Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)
      In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...
    • Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência 

      Marini, Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ...
    • Licitação pública : aspectos que influenciam no processo licitatório 

      Costa Júnior, José Carlos Pereira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 26/08/2016)
      One of the public administration principles is the efficient management of public expenditure. This research points out that for public spending efficiency, an efficient management of public bidding, through which the ...
    • Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação 

      Goldschmidt, Mírian Helena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ...
    • Limites e desafios para objetivação da pedagogia histórico-crítica na prática escolar 

      Magalhães, Carlos Henrique Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2009)
      The present research aimed at identifying the challenges faced by the municipal teachers of Sarandi (Paraná State) on the objectivization of the Historical-Critical Pedagogy for the Municipal General Office of Education ...
    • Limites e possibilidades das compras institucionais para o fortalecimento da agricultura familiar: estudo de caso do IFSP – campus Avaré 

      Watanabe, Gustavo Yoshio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)
      The Food Acquisition Program (PAA) and the National School Feeding Program (PNAE) are public policies that have among their purposes: promoting access to food and encouraging family farming. This work has the object of ...
    • Limites e potencialidades da relação entre poder público municipal e cooperativas de catadores(as) de materiais recicláveis 

      Alves, Murilo Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)
      Recyclable-waste collectors cooperatives are organized and established in various regions of the country as an alternative to the misfortunes brought by unemployment and precarious work, which lead part of the population ...
    • Os limites entre a moral e o pragmático na filosofia da história de Immanuel Kant 

      Barros, Wagner Barbosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)
      The objective of this thesis is to analyze Immanuel Kant's Philosophy of History insofar as we seek to circumscribe how the pragmatic field collaborates or favors the fulfillment of what is established as a moral end to ...
    • Limites entre educação e assistência: uma análise histórica e política da educação infantil no interior paulista 

      Minussi, Raquel Zanetti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)
      Understanding the concept and conceptions of education and childhood in the contemporary world is essential in order to face the challenges imposed when thinking about quality education. In this work, the conceptions, ...
    • Limites institucionais e impactos sociais: a interrupção do projeto “IFSP: Conheça-nos!” 

      Giraldi, Gabriela do Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2018)
      The creation and strengthening of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo are part of a package of developmental measures adopted for the implementation of public education policy. After a ...
    • Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental 

      Rugene, Rosilene Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)
      The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ...
    • Linguagem científica escrita : percursos de apropriação e suas relações com a cultura científica 

      Santos, Elis Regina Alves dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)
      Although the concept of science has changed significantly in recent decades, certain requirements remain essential for the development of scientific practice; notably, the domain of written scientific language is one of ...
    • A linguagem cinematográfica: uma abordagem semiótica da fotografia em movimento e sua aplicação em The Crow (1994) 

      Fiori, Fernando Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)
      This thesis proposes a semiotic look at the cinematographic language, aiming at a more accurate description of the expressive visual elements at play in the process of meaning not only of the films, but, above all, of the ...
    • A linguagem como caráter constitutivo do ser-aí em Ser e Tempo de Martin Heidegger 

      Boechat, Tatiane Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2008)
    • Linguagem e significado nas investigações filosóficas de Wittgenstein: uma análise do argumento da linguagem privada 

      Donat, Mirian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/11/2008)
      This thesis analyzes the idea of meaning as language use, developed by Wittgenstein in the Philosophical Investigations, with the specific purpose of understanding the role played by the so-called private language argument ...
    • Linguagem e sociedade: análise do discurso de cartas de detentas e ex-detentas 

      Savenhago, Igor José Siquieri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 07/12/2009)
      This work analyzes, discursively, letters from women inserted into the penitentiary system in the region of Ribeirão Preto, brightening the regions of power, the knowledge and learning manifested there, discovering forms ...