Navegando Programas de Pós-Graduação por título
Itens para a visualização no momento 2935-2954 of 4780
-
A literatura infantil na Educação das Relações Étnico-Raciais: uma análise sobre os Projetos Políticos-Pedagógicos das escolas de ensino fundamental de São Carlos/SP à luz da Lei n° 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This Master's thesis is linked to the line of research: State, Politics and Human Formation, of the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The research aims to discuss ... -
O litígio no acordo ortográfico de 1990 : os falantes e o Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/04/2015)The objective of this research is to analyze posts in blogs that deal Orthographic Agreement 1990 to understand the enunciative movement of Portuguese speaker’s place and Brazilian speaker’s place of Portuguese Language ... -
Livro didático de história do 5º ano: um elemento socializador da violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2009)Violence dwells in human societies ever since the first groupings one knows of. It is argued, in this sense, that violence has been reproduced through the civilizing process. This is the premise we depart from in order to ... -
Livros didáticos digitais, o governo brasileiro e a mídia: uma análise discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The general aim of this research is to analyze what was stated in the media about the implementation of digital textbooks in Brazilian public schools in order to understand the discourses to which they belong to, what was ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ... -
Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/11/2019)Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ... -
Os lobbies no processo constituinte 1987-88
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)This research is based on the hypothesis that the more progressive and detailed constitutions tend to be the result of drafting processes marked by a high level of popular participation. We analyze this relationship based ... -
Lobby: uma revisão crítica da literatura brasileira (1994-2007)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 06/05/2010)This essay is a critic review about the term lobby in Brazil. The redemocratization and the Federal Constitution, wich accured in the early decades of 1980, the studies about politics were worried about the mechanism, ... -
As locuções conjuntivas dado que, desde que e uma vez que no PB: condicionalidade-causalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/03/2013)In this research, we propose the synchronic study of adverbial clauses initiated by conjunctions dado que, desde que and uma vez que in written Brazilian Portuguese. Considering that these conjunctions may express causality ... -
Lourenço Filho e a coleção Biblioteca de Educação : uma análise dos prefácios escritos por esse educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/05/2015)This thesis aims to reveal and to analyze which design New Lourenço Filho School brought up through the prefaces which were published in works Collection Education Library. The assumptions of this research focus in the ... -
Lourenço Mutarelli, a imagem e a palavra: concepções pós-autônomas sobre quadrinhos e literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 19/04/2018)Considering the absence of universalizing concepts capable of evaluating the transformations in the artistic field in the contemporary period, this research proposes ways of developing critical work through a theoretical ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Lógos e Eä: a individuação junguiana na obra de J.R.R. Tolkien
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)This research aims to analyze and investigate the individuation process in the fictional universe composed by John Ronald Reuel Tolkien. Our objects of study are the novel The Lord of The Rings (1954-1955) and some narratives ... -
A lucidez imperfeita: ensaio sobre Freud como escritor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 17/03/2008) -
Ludicidade, animação cultural e educação : um olhar para o projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/06/2008)The present study was developed in Jardim Gonzaga , a peripheral neighborhood of the city of São Carlos, interior of the State of São Paulo, where the project Vivências em Atividades Diversificadas de Lazer (Experiences ...