• Representações sociais em disputa: o movimento pela humanização do parto e do nascimento em São Carlos 

      Rocha, Carolina Neves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/07/2015)
      Childbirth is not only a physical and biological event, but also a social and cultural one, which traditionally involved the whole community. With the institutionalization and appropriation of childbirth by Medicine, it ...
    • República Pau-Brasil : política e literatura no modernismo de Oswald de Andrade 

      Bertelli, Giordano Barbin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 24/09/2009)
      This work aims to investigate the relationship between politics and literature in Oswald de Andrade s modernism, mainly through the reading of Manifesto da Poesia Pau- Brasil, Manifesto Antropófago and the poetry book ...
    • República, liberdade e educação em Thomas Jefferson 

      Machado, Denise de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This study deals with the resumption of the philosophical and political principles that support the notion of education, freedom and republic, according to the perspective of author Thomas Jefferson. The central objective ...
    • Requisitos para contratação de profissionais de apoio escolar nos sistemas estaduais de educação 

      Piovezan, Camila Carlini Bonilha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/06/2022)
      In the schooling scenario of students Target Public of Special Education (PAEE) there are several actors: special education teacher, regular classroom teacher, management team, health professionals and also professionals ...
    • Resgate histórico das escolas rurais em São João da Boa Vista - SP 

      Gimenes, Carolina Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)
      This paper aims to present and analyze fragments of the history of rural education in São João da Boa Vista, in the state of São Paulo. Referring to the principle of totality, the work brings some notes on education in the ...
    • Residência pedagógica / pedagogia: uma análise das relações entre os sujeitos participantes 

      Leme, Josi Carolina da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)
      This thesis has as its central theme is teacher training articulated between initial and continuing training through the Pedagogical Residency Program. The training gaps in the teaching profession that constitute problems ...
    • Resistência à mudança de atitude preconceituosa racial avaliada pelo paradigma de equivalência de estímulos 

      Carvalho, Marilia Pinheiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 21/12/2009)
      Behavioral analysts have used the equivalence class paradigm to investigate and explain the processes involved in the formation and modification of social attitudes. From this perspective, attitudes are defined as equivalence ...
    • Resistência e governamentalidade : política educacional em Uberaba (MG) nos anos de 2005 a 2012 

      Borges, Marisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2014)
      Sur la base des objectifs théoriques et méthodologiques des études de Foucault sur des notions telles que discours, les relations de pouvoir, gouvernementalité et la biopolitique développés par le philosophe Michel ...
    • Resistência e rebeldia nas fazendas de café de São Carlos. 

      Medeiros, Simone (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 10/03/2004)
    • Resistência e seus processos educativos na comunidade negra rural Quilombola do Fojo - BA 

      Larchert, Jeanes Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)
      This paper focuses on the practice of resistance of the maroon organization in the community of Fojo in Itacaré Bahia, and its educational processes. It aims at understanding how these educational processes have contributed ...
    • A resistência em Clarice Lispector: uma aprendizagem 

      Ferreira, Bianca Pulgrossi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The object of study of this work is the novel An Apprenticeship or The Book of Delights, published in 1969, by the writer Clarice Lispector. The main objective is to show that this novel can be considered a “resistance ...
    • Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2003)
      Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ...
    • Resolução de problemas na formação continuada e em aulas de matemática nos anos iniciais 

      Oliveira, Sandra Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2012)
      This text reports a descriptive and interpretative research that analyzed challenges, dilemmas, knowledge and learning that were present in the process of continuing professional education of a group of sixteen Early Years ...
    • Resolução de problemas sociais com adolescentes em conflito com a lei: estratégias de mensuração e intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2008)
      Young offenders deficits in problem solving skills are described as one of the characteristics of this population. However, there is no data in the Brazilian literature measuring this variable. This study had two aims. ...
    • Resource Description and Access (RDA): conceitos e relações da RDA Original e do Projeto 3R 

      Cavalheiro, Karen Cristina Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)
      With the emergence of technologies and the Web, the processes, methodologies and instruments of Information Organization began to undergo transformations, and have been continuously developed for an Information Representation ...
    • Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos 

      Fenner, Marina Castana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2015)
      Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ...
    • Responder coordenado sob esquema de Razão Variável (VR) em ratos 

      Souza, Lucas Codina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2023)
      Cooperation between two or more organisms has been experimentally shown to be susceptible to selection by consequences similarly to individual operant behavior. Previous studies in the Laboratory of Psychology of Learning ...
    • O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso 

      Sertori, Natália Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...
    • Responder por exclusão em treinos de discriminação condicional com estímulos temporais por universitários 

      Cippola, Nathália Sabaine (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2012)
      Choose by exclusion has been extensively investigated and documented in different human populations. The pattern of conditional discrimination of an undefined stimulus obtained for an undefined model when possible ...
    • Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação 

      Gallano, Tamiris Poletini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ...