Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 4623-4642 of 4963
-
Suporte social: adaptação transcultural do Social Support Appraisals e desenvolvimento socioemocional de crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)The association between social support and positive results in health has been increasingly highlighted in the literature and social support has been seen as a protective factor to child development. However, most research ... -
Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ... -
Supremo Tribunal Federal e as regras do jogo: a limitação constitucional de juros e a atuação da corte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 30/10/2012)Taking for basis an analytical view on the Democratic Law State as a set of institutional arrangements and normatives which allow the competition of rights between the social agents, by virtue of the unethical nature which ... -
Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/01/2004)A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ... -
Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ... -
Surgimento do Qualis Artístico: um novo processo de avaliação do produto artístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This work has as general objective to know the postgraduate system in arts in the country, with the purpose of contributing to the improvement of the evaluation process of the Artistic Qualis of the Postgraduate Programs ... -
Sustentabilidade ambiental em empresas de base tecnológica de São Carlos: estratégias ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 24/02/2011)Technology-based firms (TBF s) are expected to fit market demands more easily for being technologically dynamic, more flexible due to their size and their intense knowledge grounds. This research investigated how TBF s of ... -
Sustentabilidade e a gestão compartilhada dos resíduos sólidos no município de Ribeirão Preto/SP: conflitos e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 15/03/2010)In urban Brazil, environmental problems have multiplied and have impacts in the worse conditions of living. The social sciences fall into this debate with the understanding that environmental problems arise as a result of ... -
Tarefas exploratório-investigativas para o ensino de álgebra na 6ª série do ensino fundamental : indícios de formação e desenvolvimento da linguagem e do pensamento algébricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The following research, qualitative in nature, originated with the practice of teacher researcher, the challenges encountered in teaching algebra and studies undertaken in respect of investigations mathematical as a ... -
Tarefas informatizadas e jogos aplicados pelos pais na aprendizagem de leitura por crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/03/2016)A child with Autism Spectrum Disorder (ASD) can present difficulties in the acquisition of symbolic behavior in general, including in reading. Educational programs via computerized curriculum based on stimulus equivalence ... -
As TDIC no volume didático Confluencia e possíveis contribuições para a construção de entornos personalizados de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)Esta investigación tiene como objetivo identificar cuáles son las actividades didácticas propuestas por un libro didáctico de español que involucra el uso de dispositivos móviles y caracterizarlas desde una mirada técnica ... -
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: ... -
Teatro do oprimido na casa lar: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)The Theatre of the Oppressed (TO), formulated by Augusto Boal, is symbolized by a tree whose roots must be planted in the soil of ethics and solidarity, allowing us to affirm that its foundation is the ongoing struggle ... -
Teatro e sociedade em Rousseau
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 13/03/2013) -
Tecendo a política. Itinerários de participação política de mulheres em movimentos sociais contemporâneos na Argentina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 10/09/2009)This thesis is dedicated to the study of women‟s political participation in contemporary social movements in Argentina, by the means of the reconstruction of their course of life, from the perspective of their ... -
Tecendo os fios entre educação e saúde : a formação profissional na residência multiprofissional em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2012) -
Tecnociência e as mudanças na organização do trabalho docente na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This study is intended to rationalize what technoscience is and how this new episteme has changed faculty work in higher education. This work was conducted during the Covid-19 pandemic, a historical time that forced education ... -
Tecnocracia capitalista: fundamentos e implicações para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The central objective of this study is to clarify the technocratic formulations used by capitalism through the use of technical and scientific knowledge of the material world to intervene in the institutional structures ... -
A tecnologia assistiva como recurso à inclusão escolar de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The child s school life with major motor involvement at ordinary school has been discussed together with the possible strategies that can collaborate to the participation and learning of this student. One of the indicated ... -
Tecnologia assistiva: identificação de modelos e proposição de um método de implementação de recursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/05/2013)The latest international researches seek to understand the factors that influencing the successful use of assistive technology devices through studies regarding the systematizing of assessments; abandonment of devices; or ...