Navegando Programas de Pós-Graduação por áreas do CNPq "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 23
-
Fahrenheit 451: Uma leitura política de uma narrativa distópica do pós guerra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)This work aims to interpret the novel Fahrenheit 451 (1953) by Ray Bradbury, through the political reading, as proposed by Fredric Jameson (1992). Performing this analysis, it is expected to be understood more clearly how ... -
Uma análise discursiva de normativas oficiais argentinas sobre o ensino de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)La elección de los idiomas que enseñará el sistema educativo de un país no es una cuestión de azar, sino que refleja cuestiones políticas, históricas, económicas, sociales, etc. Debido al interés por la enseñanza del ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema : contribuições da teoria da atividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This study lines up with the goals of the National Project for Teacher Education, Critical Education, New Literacies and Multiliteracies which intend to contribute to Initial and Continuing Education of Foreign Language ... -
A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/10/2015)The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ... -
Por uma porta entreaberta : o desenvolvimento da competência aplicada de profissionais do ensino de línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)In this research, the concept of applied competence (AC) of Almeida Filho, developed in the context of the Almeidian Model, is analyzed. This model covers two specific frameworks of the Language Teaching and Language ... -
Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ... -
Escritura e morte na poética de Sylvia Plath
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Sylvia Plath is a North-American writer recognized for her modern confessional poetry, especially after the posthumous publication of Ariel (1965). In the present study the main aspects of her work and her literary legacy ... -
Ensino de espanhol para brasileiros : das crenças à prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2012)In recent years, we have observed that the presence of the Spanish language teaching in regular schools has been expanded gradually. However, even in the context of teaching-learning favoring of the Spanish language, it ... -
A relação estabelecida por aprendizes de línguas com séries de televisão: interfaces com a sala de aula e com o processo de aprendizagem de inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)The focus of this work is on the contact of English language learners with cultural products (TV series) in English outside the classroom, and possible interfaces with the formal learning of this language. In this sense, ... -
Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/05/2018)The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ... -
Formação de professores de língua inglesa, reformulações curriculares e resoluções governamentais: um estudo meta analítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/12/2015)The English Language teacher education has undergone profound changes in recent years. A determining factor for these changes was the creation of the National Curricular Guidelines (DCN) by the National Council of ... -
Considerações sobre autenticidade e direitos autorais em materiais didáticos para ensino-aprendizagem de língua inglesa nas modalidades presencial e a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2011)The diversity of educational contexts presented by face-to-face and distance education enables English teachers not only to choose and adopt didactic materials that are available for purchase, but also to evaluate and adapt ... -
A necessidade da periodização para uma (re)leitura dos romances The adventures of Tom Sawyer (1876) e The adventures of Huckleberry Finn (1885), de Mark Twain
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/07/2018)The aim of this research is to point to the need for periodization (JAMESON, 1992) of Mark Twain's novels The Adventures of Tom Sawyer (1876) and The Adventures of Huckleberry Finn (1885) to revisit the contemporary reception ... -
A avaliação da oralidade em contexto de formação de professores de inglês com instrução baseada em conteúdo: critérios e instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The implementation of content-based instruction (CBI), a pedagogical content/language integrating approach, has been recommended by specialists as an alternative for the development of students’ oral ability (OA) in English ... -
Avaliação de leitura em espanhol língua estrangeira: das concepções dos professores à prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)Learning assessment, althougth studied in academia, is still a controversial element in the educational field. While it is rejected by students and teachers, it is valued within the education system (SCARAMUCCI, 1999). ... -
Curso de inglês para fins de negócios (IFN) online baseado em tarefas orais no AVA Edmodo: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)This research is inserted in the Linguistic Studies area, specifically in the area of teaching-learning of foreign languages. The general objectives were: to apply and evaluate the effectiveness of a Business English (BE) ... -
O efeito retroativo do Celpe-Bras na cultura de aprender de candidatos ao exame
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/12/2006)The washback effect of an assessment is a redirecting element not only on teaching and learning process, but on most student s and teacher s actions, manners, beliefs and perceptions inside and outside the classroom, ... -
Planejamento temático baseado em tarefas no ensino de inglês para crianças: percurso reflexivo e analítico de uma professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This work aims at designing, implementing, and analysing a thematic task-based material for a first grade group of kids from a public school. It was used in 2016 and its theme is Fairy Tales. It covers three stories: Puss ... -
Espanhol para alunos brasileiros: estratégias de aprendizagem sugeridas pelas orientações ao professor do livro didático Cercanía Joven
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)The general objective of this research was to identify bridges in the guidelines contained in the handbook and in the textbook teacher that analyzed the mother tongue (Portuguese) and the foreign language (Spanish), classify ...