Navegando Programas de Pós-Graduação por assunto "Diversidade"
Itens para a visualização no momento 1-13 of 13
-
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
O passado, o presente e o futuro nas plantas Puruborá (Rondônia)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 21/06/2016)The intent of this work is to conduct an ethnographic study of the relationships between the Puruborá (a Tupi-speaking Amazonian group) from the village of Aperoí (state of Rondônia, Brazil) and plants, considering that ... -
Diversidade cultural e educação escolar: perspectiva comunicativo-dialógica para o trabalho pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The dissertation hereby presented and entitled Cultural Diversity and School Education: dialogic-communicative perspective for the pedagogical work comes up with an investigation result guided by the following research ... -
A prática social da convivência escolar entre estudantes deficientes visuais e seus docentes: o estreito caminho em direção à inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2009)This piece of research entitled Social Practise in School Cohabit Between Blind Students And Their Teachers: The Narrow Path Towards Inclusion is the result of a work carried on between the years 2007 and 2008 in public ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)In this research, entitled Dialogues and tensions: the perception of black and white teachers about the formation of black identity in the school context, we seek to understand, from the dialogue between black and white ... -
Alteridade na educação : o sentir o si e o outro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)The study presented here is of a theoretical nature, and aims to carry out a literature review of issues related to diversity, otherness, difference and sexuality in education, with a focus on French contemporary theorists: ... -
Faculdade Zumbi dos Palmares: uma proposta de Black College no Brasil do século XXI?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Zumbi dos Palmares College (FAZP) is an important private and communitary/non-profitable higher educational institution, and it was built objectively, but not exclusively, for black people’s inclusion in the Brazilian high ... -
As políticas educacionais do governo Lula: a agenda da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e da Diversidade - SECAD do Ministério da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 25/08/2009)The main purpose of this essay is to investigate the major factors that had influenced the creation of Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e da Diversidade (SECAD), one of the units of Ministério da Educação ... -
O ambiente institucional e a dinâmica organizacional: as políticas de diversidade em uma Universidade Federal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 02/12/2020)This research investigates the relationship between transformations in the institutional environment and the processes of reconfiguration and differentiation of the internal structures of organizations. This is done by ... -
Educação divergente em ciências exatas e tecnológicas: a experiência de uma disciplina remota durante a pandemia COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)In this dissertation, I investigate aspects of the didactic field of exact and technological sciences in order to rethink the ideal of scientific objectivity in the direction of a divergent education in exact and technological ...