Browsing Programas de Pós-Graduação by Subject "Interaction"
Now showing items 1-15 of 15
-
Semiótica, saúde e regimes de interação: um estudo sobre relatos de profissionais da saúde e pacientes do SUS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)It is necessary to take a non-naive look about the role of communication in society so that the relationship between health professionals and patients can be analyzed and even contribute, albeit indirectly, to its humanization. ... -
Processos educativos na convivência e no brincar de crianças do Serviço Socioeducativo Girassol de Cristais Paulista-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)The Social Assistance public policy aims to ensure through an integrated set of actions, the effectiveness of social service. It seeks the fight against poverty in order to guarantee the minimum social living, family and ... -
Práticas de letramento na interação em sala de aula : a constituição de uma comunidade de leitores no 5º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The objective of this dissertation which is from Applied Linguistic field was written to discuss about practices of literacy in class interaction trying to analyze how is constituted reader´s community of a fifth grade in ... -
As memórias do passado e do futuro na constituição do sujeito: uma análise de enunciados de imigrantes italianos no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 04/03/2008)In this research, it was intended to show that Memories of Past and the Memories of Future, as created by Bakhtin, shared collectively by individuals in a social organization that produces self-images of those individuals ... -
Avaliação de proficiência oral em língua estrangeira : foco nos elementos provocadores na interação face a face do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)Proficiency exams and tests have increasingly attracted the attention of people in general and Applied Linguistics researchers interested in Language Assessment, as they may cause a significant impact on the examinee, since ... -
Potencialidades e limites de uma disciplina do curso de Educação Musical a distância na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2010)This work was developed from issues and concerns related to the nature of human, musical and technological learning within a practical discipline of the Musical Education Bachelor Course (online education modality) of the ... -
Museus e centros culturais virtuais: uma análise sobre o nível de interação e mediação entre o sujeito e o conhecimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 20/02/2014)The purpose of this paper is to present the results of our research on virtual museums and cultural centers (MCCV), more specifically, about their interaction functions and mediation between the subject and the knowledge. ... -
Metapesquisa em ensino e aprendizagem de línguas: um estudo modelar com foco em interação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/05/2018)The growing number of academic studies in all fields of study and, therefore, in Language Teaching (LT), raises an issue about how to synthesize systematically and in an organized way this myriad of knowledge in a way that ... -
Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ... -
Trabalho e interação: o problema da emancipação no jovem Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 11/12/2014)The goal of this dissertation is to discuss the two main theoretical sources that Jürgen Habermas uses in his essay "Work and Interaction": the Hegel s philosophy of Spirit of Jena period (1804-1806) and the Marx s theory, ... -
Representações sociais e interculturalidade: um estudo documental sobre elementos provocadores e roteiros de interação do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study investigated social representations of Brazil that may be present in Provoking Elements2 and Interactional Scripts of the oral part in Celpe-Bras Exam through the perspective of interculturality (KRAMSCH, 2011; ... -
Professores em formação: significados construídos no processo de interação em sala de aula de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/06/2013)According to Almeida Filho (2005), the classroom is not the most important part of the language teaching/learning process, but it is certainly the most significant one. Based on this assumption, the classroom turns up to ... -
Formação de nexos conceituais do número na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)This dissertation aims to analyze the conceptual nexuses of the natural numbers that are formed in children developed from Triggering Situations of Learning (SDA) provided in the context of Teaching Guiding Activities ... -
Interação e mediação por meio de animações educacionais no ensino e aprendizagem dos números naturais e suas operações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This dissertation aims to analyze the mediations and interactions that occur through educational animations during the teaching and learning process of natural numbers and their operations, especially regarding addition ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ...