Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 41-60 of 5000
-
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
Manual de história da 5ª classe do ensino primário em Angola: uma análise à luz dos conceitos de negritude e decolonialidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)This study analyzes the curricular content of the History Manual for the 5th grade of Primary Education in Angola, based on the concepts of blackness and decoloniality. It was guided by the following research questions: ... -
Anjo de vanguarda: o catolicismo de Paulo Leminski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/01/2024)The thesis explores the Catholic thought in the works of Paulo Leminski, employing Edward Said's concept of Traveling Theory to argue for the transposition of Catholicism from its religious context to Leminski's intellectual ... -
A relação família-escola na educação infantil: a centralidade do diálogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study is the result of research that was conducted during a master's degree course associated with the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The guiding ... -
Entre as trajetórias escolares e as práticas pedagógicas: as percepções dos professores na perspectiva da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Pedagogical practices and school background play crucial roles in teacher training, profoundly influencing their educational approaches and teaching methods. Teachers' school careers, including their experiences and memories ... -
Efeitos de um procedimento de ensino com música no comportamento ecoico de crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2024)Echoic behavior is defined as a vocal response with point-to-point correspondence between the response and the preceding discriminative vocal stimulus. The ability to echo can be considered essential for other verbal ... -
FolheaRR: um córpus compartilhado de textos jornalísticos roraimenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)This study is based on concepts from Variationist Sociolinguistics (Labov, 2008 [1972]), notions about the correlation between variation and textual-discursive genres (Biazolli, 2010, 2016, 2018; Vieira, 2019; Biazolli; ... -
Educação superior e formação de professores para o ensino de física e química do ensino médio: (des)conexões da educação brasileira (2014-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This research examines the connection between basic education and higher education in Brazil, focusing on the initial teacher training courses at the higher education level, specifically in Physics and Chemistry. These ... -
Reflexões sobre os processos de ensino-aprendizagem de português como língua estrangeira na República Cooperativista da Guiana: desafios e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/01/2024)This paper proposes reflections on the processes of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language and an analysis of the use of photography through the social network Instagram as a pedagogical tool in the context ... -
O português como língua de heranca na percepção de adolescentes residentes no exterior: memórias, afetividade e questões de identidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/05/2024)Studies on programs that teach Portuguese to children of Brazilians living abroad, a field known as Portuguese as a heritage language, show that adolescents’ connection with their parents’ roots and native language tends ... -
Branquitude e ressignificação: novas propostas de análise
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/07/2024)In the first part of this master's thesis, we begin our discussions within Critical Whiteness Studies, an interdisciplinary field of study that has emerged in recent decades, especially in the Brazilian context. After a ... -
Alternância pronominal e concordância nominal e verbal na língua bissau-guineense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/07/2024)Es tarbadju tene suma obidjetivu di diskribi aspectus di alternansia pronominal, di konkordansia nominal di sintagma nominal-sudjetu i di paradigma di konkordânsia verbal na lingu bissau-guineense (ku ta tchomadu tambi di ... -
Awê: o sagrado e a etnicidade das Jokanas do Povo Pataxó na Aldeia Barra Velha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 08/08/2024)Brazil's cultural diversity is immense, reflected in its indigenous peoples who maintain not only distinct ethnic traits but also strong cultural expressions, characterized by 305 ethnic groups that speak 274 indigenous ... -
Elites políticas, constituição e direitos sociais: elite política e a negação do direito social à educação constitucionalmente assegurado no estado de São Paulo de 1989 a 2022.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)This work investigates why, three decades after the promulgation of the Constitution of the state of São Paulo in 1989, the law organizing the state's education system determined by its article 238 was not published. As ... -
Estudos sobre a construção e uso de materiais manipuláveis no ensino de ciências naturais para estudantes com surdocegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)The school inclusion of people who are the target audience of Special Education is still one of the great challenges of Brazilian education. The large number of people excluded from the right of access to schooling is real ... -
Contar para ocultar(-se): o funcionamento do silêncio na/pela formulação de Javier Marías em “Amanhã, na batalha, pensa em mim”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/08/2024)This Master’s Thesis uses as material for analysis the literary work “Tomorrow, in battle, think on me” (1994), by the Spanish writer Javier Marías (1952-2022). Anchored by the theory of Discourse Analysis, by Pêcheux and ... -
Descrição sintático-semântica de nomes predicadores em tweets do mercado financeiro em português
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/08/2024)In this study, the argument structure (A-structure) of predicative nouns (Npred) occurring in the financial market tweet corpus DANTEStocks was described, given the preference for using this type of predicator in digital ... -
Cirurgia de redesignação sexual para mulheres trans: Perspectivas do campo biomédico e jurídico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/06/2024)Gender issues have always raised the curiosity of others, who want to know the differences that do (or do not) exist in non-binary bodies, the ones not identified according to the male-female logic. Until recently, little ... -
A prática dos professores de música das escolas municipais de São Carlos/SP: uma análise sobre a utilização de uma proposta curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2024)This study, based on a qualitative paradigm, is an exploratory investigation that aims to examine how the curricular proposal by Machado et al. (2022) has been utilized by music teachers in the early years of elementary ... -
Sistemática para busca de anterioridade: parceria entre biblioteca universitária e núcleo de inovação tecnológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/06/2023)As a result of the performance of the innovation system, scientific and technological information is fundamental for the development, protection and exploitation of technological solutions and innovative enterprises. In ...