Educação - PPGE: Recent submissions
Now showing items 421-440 of 1310
-
A aprendizagem da leitura: atuações educativas de êxito na educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The mastery of reading is a fundamental competence for the development others academic and social education in the Information Society. National and international evaluations, in their scope, explain before-mentioned ... -
Extensão Universitária no Brasil: a experiência formativa na área da educação da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The indissociability between teaching, research and extension as a principle of university identity is established by the Federal Constitution of 1988. However, the interlocution between these functions, as well as the ... -
Cartografias do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) de Geografia no Brasil: o desenho da política pública e seus saberes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The proposal of this study rested in the interest in analyzing the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Institucional Program of Scholarships for Teacher Formation) (PIBID), the largest teacher training ... -
Cantos, danças, rodas e resistência na comunidade Trovadores do Vale
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)This dissertation describes and analyses the educational processes from the Trovadores do Vale Choir, an ensemble from the town of Araçuaí, in the Jequitinhonha Valley, Minas Gerais State, Brazil. Trovadores do Vale Choir ... -
Heraldo Marelim Vianna na história da avaliação educacional no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)Heraldo Marelim Vianna was an influent researcher in the area of educational evaluation in Brazil, knowed as one of the firts to discuss this theme, and with a very important role in the Carlos Chagas Foundation (FCC), an ... -
Quando os alunos já são professores : ressentimento, teoria e prática na experiência do PARFOR
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/03/2017)The present work consists of a study about the teacher-student relationship when students are already teachers. The specificities of this relationship are analyzed from two fundamental elements, namely: the resentment ... -
Provimento de cargo de diretores de escolas públicas de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This work sought to understand the discourses about the process of filling a position of municipal school director in municipal laws of three municipalities in the interior of. (Araçatuba, Barretos and Franca). Since ... -
Professoras experientes e a base de conhecimento para o ensino: pontas de icebergs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The focus of this research was the configuration of the Knowledge Base for the Teaching of experienced teachers, with the following objectives: to identify, describe and analyze which knowledge of this base are expressed ... -
Olhares e narrativas de crianças hospitalizadas sobre a vida escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The questions that guide this study refer to what hospitalized children tell about their school experiences and their way of seeing and living from attendance in the hospital class. This proposal was developed based on the ... -
Professor (a) youtuber?: as resenhas literárias audiovisuais e a revitalização do esquematismo da indústria cultural na cibercultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2019)In times of the Internet, social media has opened up space for new forms of production and access to knowledge, to the point where the search for audiovisual literary reviews has become a shortcut to formation through ... -
Corpo, câmera e ação: oficinas de experimentação audiovisual com estudantes de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2019)This work is a reflection on the corporate and sonorous productions of students that appear in audiovisual devices during a semester in a discipline called Audiovisual Food Workshops. Reports on the formation of the body ... -
Rodas de conversa no projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer": sistematização de experiências e processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)This work is inserted in the research line of Social Practices and Educational Process, lined on the referential frame of Epistemologies of the South, especially towards praxis of leisure, humanization and the “dialogicity” ... -
Aprendizagem da docência: o que revelam as trajetórias das professoras de educação infantil da rede municipal de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The goal of this research is to investigate how the learning of teaching of teachers who work in the Childhood Education of municipal network of Ribeirão Preto, Brazil, occurs. This investigative process sought: To know ... -
Se a saúde fosse nossa: processos educativos na construção da Política Municipal de Práticas Integrativas e Complementares e Educação Popular em Saúde de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)In this study, the process of building public health policy is characterized as a social practice - in which its participants learn and teach, mediated by the world and Faced with the process of construction of the ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
A visibilidade lésbica nas pedagogias do cinema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The present study focuses on the themes of gender and sexualities in the cinema, with the aim of analyzing the Brazilian cinematographic productions that approach in their narrative the lesbianities. The investigative paths ... -
De lá para cá ou dos percursos que a diversidade sexual faz na constituição de uma política na UFSCar (2004-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)This thesis presents the result of an investigation on the field of semantic significance of sexual diversity from institutional documents of the Federal University of São Carlos, through the interactional perspective of ... -
Práticas de ensino etnicorraciais no currículo em ação no ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)The education of ethno-racial relations, the focus of this research, provided for the Law 10.639/2003, deals with the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture emphasizing the importance of black culture ... -
Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ... -
Concepções sobre situações de violências: estudantes do ensino fundamental anos finais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2019)Violence is not limited only to the physical aspects; it is also manifested through signs, prejudices, metaphors, etc., by anything that can be interpreted as warning of threat. Knowing this, and the different conceptions ...