Educação - PPGE: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 201-220 of 1284
-
Atividade mediatizadora, juventude e a apropriação política dos espaços por meio da heterogeneidade criadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This doctoral research addresses the youth actions of appropriation of social spaces, such as: the virtual space, the school and the geographic space. The research question that guided and supported the study was: how did ... -
Projeto Principia - Robôs na Escola: aprendizagem, desenvolvimento e cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)Due to their potential, digital information and communication technologies (ICT), in addition to offering entertainment content, guarantee students access to images, videos, research and information, which facilitate the ... -
Professores experientes de uma escola freinetiana: identidade, saberes e processos de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Considering the relationship, as a teacher and researcher, with aspects related to teacher education and Freinet Pedagogy, this research aims to understand the knowledge, the teaching learning processes and the constitution ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ... -
Aprendizagens profissionais sobre a docência e pesquisa científica de tutoras de um programa híbrido de mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This dissertation is linked to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos-UFSCar in the research group: Teacher and other Educational Agents Education. The scope of the investigation was to ... -
Entre o amor, o ódio e o humor: representações da docência e da relação pedagógica em memes compartilhados no Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)In the present study, we propose an investigation about how the relationship between teachers and students is presented in memes shared on the social network Facebook. To this end, we collected a sample of seventy-two ... -
Caminhos para composição musical coletiva: processos educativos através da educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)This dissertation aimed to understand and describe the educational processes that occurred during a practice of collective musical composition that happened at a regular school. This practice was stimulated and is the ... -
Histórias do brincar: um estudo com adultos e suas trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2021)In the midst of a meritocratic, capitalist, productivist scenario, we bring the discussion and reflection about playing as an intrinsic experience of the human being. The objective of this research was to understand how a ... -
Interfaces Educação Infantil e Educação Física: estudo bibliométrico de teses e dissertações brasileiras (1993 – 2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The action field of Physical Education teacher has been increasingly discussed and investigated. Thinking of Early Childhood Education as a stage of Basic Education and in the performance field of this professional, we ... -
O Programa Ensino Integral e a Nova Gestão Pública: intensificação dos mecanismos de gestão e regulação de escolas estaduais paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This work is affiliated with the State, Politics and Human Formation research line of the Post- Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, aligned with the research and theorizing objectives ... -
O Programa Ler e Escrever e suas implicações no trabalho docente: o que avaliam os professores da rede de ensino estadual de São Carlos/SP?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/06/2021)The Reading and Writing Program, the object of this research, is an educational policy created by the Department of Education of the State of São Paulo focused on elementary school I and that proposes a set of mandatory ... -
Pornografia de vingança e juventude: perspectivas teóricas e o estímulo ao debate com vídeos informativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)This research proposes to analyze, with the help of the targeted bibliography, the elements that circumvent the revenge pornography event, particularly focused on vexatious, undue exposure and moral lynching against ... -
Casos de ensino: dilemas, reflexões e conhecimentos de professores de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)In the scenario of teacher education, narratives appear as adequate tools to access numerous aspects of teaching. The situations that occur in Physical Education classes express a diversity of elements that, when transformed ... -
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: ... -
A influência conservadora e empresarial na perpetuação da dualidade educacional no século XXI: o processo de implementação da reforma do ensino médio no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)The research analyses the new high school educational policy approved by the Provisal Measure n. 746/2016 and passed into the Law n. 13.415/2017. The objective of the study was to identify the implementation process of the ... -
O conceito de sociabilidade em Georg Simmel: contribuições à sociologia da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2021)This research aimed to understand the change in the use of the concept of socialization to the use of the concept of sociability and the emergence conditions of this conceptual turn within the field Sociology of Childhood. ... -
Entre a sereia e o vigário: discursos sobre Ciência, Tecnologia & Inovação no campo científico brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/06/2021)This study investigates discourses of (not only) scientific associations regarding economic development and innovation. The discourses were delivered through institutional websites and the legislative arena, aiming at ... -
Desenvolvimento profissional docente de professoras experientes em formação contínua na ReAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)This research, which focus on teacher professional development, aimed to investigate how experienced teachers understand their professional development and also in which ways they invest in continuous training; also, sought ... -
Fundamentos teórico-filosóficos nos cadernos “Por Uma Educação do Campo”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)From the 1990s onwards, rural social movements, in particular the Landless Rural Workers Movement (MST) together with the Pastoral Land Commission (CPT) started a fundamental discussion in which they sought to understand ... -
O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ...