Browsing Educação Especial - PPGEEs by Title
Now showing items 487-506 of 721
-
Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/12/2003)In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ... -
Matrículas de estudantes com deficiência na EJA e a oferta do atendimento educacional especializado em municípios paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Special education in the modality of youth and adult education is part of the process of including people who were doubly excluded from society. In this theme, the analysis of factors that make up this reality, allows ... -
Método Halliwick de natação: aplicação em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2013)Swimming is one of the most complete sports and more accessible to all kinds of people. The benefits of swimming for visually impaired relate to social, cognitive, motor and affective. Development is a continuous process ... -
Ministério Público de São Paulo: atuação frente à pessoa com deficiência na inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2013)Inclusive education is a disturbing and challenging issue for its difficulties and limitations. Throughout history, this subject has constituted controversial. However, in recent years that legal achievements are being ... -
A motivação escolar de alunos com baixo rendimento acadêmico: metas de realização, atribuições de causalidade e autoconceito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2006)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the factors motivacionais has shown a promising alternative for the understanding of the low ... -
Motivação para leitura em alunos do 6º ano do ensino fundamental: análise por dimensões, rendimento, sexo e escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the motivational factors has shown a promising alternative to the understanding of the low academic ... -
Mulheres com síndrome de Turner : relação entre atividade física e qualidade de vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/03/2016) -
Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ... -
As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ... -
A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ... -
Nomeação em crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ... -
Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ... -
Oferta da disciplina Libras no ensino fundamental na rede municipal de Castanhal-PA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The teaching of Libras to the entire school community is defended by those interested in the social inclusion of the deaf community, arguing that the more people who use Libras, the greater the social inclusion of deaf ... -
Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/12/2012)This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ... -
Ontogênese do seguimento de instruções: o papel da formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Responding under the control of verbal commands is an important component of human learning. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, is useful in explaining how instructions specify contingencies ... -
Organização e funcionamento das salas de recursos multifuncionais em um município paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/03/2012)In the current national policy for special education from Brazilian Ministry of Educational (MEC) the so-called Multifunctional Resource Classes (SRMs) have been the main locus for the Specialized Educational Services (AEE) ... -
Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ... -
Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência: perspectivas internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/01/2013)The exponential increase of students with disabilities enrolled at universities of different countries has urged these institutions to enable some services geared to their guidance, both academic and professional level. ... -
Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ... -
Ouvir e falar: o procedimento estruturado em MEI no ensino de bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The studies presented in this dissertation addressed to investigate teaching procedures to produce the shared control of stimuli to the repertoires of selection and tact to babies with ages between 24 and 29 months. For ...