Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Now showing items 301-320 of 711
-
O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ... -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ... -
Efeitos de um treino de habilidades para a vida junto a adolescentes com deficiência intelectual e em situação de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)In Brazil, the Official authorities send children and teenagers who need special legal protection to an Institutional Shelter and/or a Foster Care, which priorities are: to promote a health development, social and familiar ... -
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The search for an educational inclusive system has driven the discovery of ways and practices that concretize the ideal of access equality, abidance and learning to all students that present special educational needs inside ... -
Transtorno do desenvolvimento da coordenação em escolares prematuros : estudo bibliométrico e de prevalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/07/2015)Studies show that among the several changes that premature infants may present, the Developmental Coordination Disorder (DCD) has highlighted. The incidence in this population is between 30 to 50%. Thus, there is necessary ... -
Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Communication is one of the most important factors related to the quality of life of people with the diagnosis of autism, which can be absent or dysfunctional, with or without speech. Due to the importance of communication ... -
Programa de intervenção familiar para a estimulação de linguagem em crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)Down syndrome is the most common genetic cause of intellectual disability and changes in cognitive skills is a primary consequence, and appears as a result of structural and functional abnormalities of the central nervous ... -
Práticas pedagógicas na educação infantil : possibilidades e desafios frente à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The discussion is about the access of Target audience students of Special Education and mainly about their presence in the regular school becomes appropriate. So, in the perspective of scholar inclusion is necessary that ... -
Autoconceito, autoeficácia e parentalidade : crianças com deficiência física, com desenvolvimento típico e seus familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)For the group of children with physical disabilities, beyond the motor impairments their own health condition and contextual factors, at how the child self-assesses, as the own self-concept and own self-efficacy, may lead ... -
“Pô, tô vivo, véio!”: história de vida e sexualidade de pessoas com deficiências físicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)In this study we aimed to investigate, beside people with physical disabilities, how they express their sexuality from their life stories and their impairment/disabled bodies. The Life History, being defined as one of the ... -
O processo de ensino-aprendizagem de libras por meio do moodle da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2015)The development of Libras teaching-learning conditions for distance education is necessary in the Universidade Federal de São Carlos (Ufscar) and other higher education institutions. It is pivotal discussing the topic since ... -
A educação da pessoa com deficiência em comunidades remanescentes de quilombos no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)The study of this research theme is the education of persons with disabilities living in former quilombo communities of the state of São Paulo. Thus aims to describe and analyze this reality. The work was not restricted ... -
Alunos dotados e talentosos : estarão eles em minha sala de aula?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/12/2015)Inclusive education allows the presence in the mainstream classroom students with disabilities, disorders and giftedness and talent. For the gifted and talented students are subjects of the educational process, it is ... -
Alunos com deficiência visual e suas relações interpessoais no processo de inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)It is denominated Visual Impairment (VI) the spectrum that goes from blindness to low vision. In low vision, there is an alteration of the functional capacity due to factors like significant lowered visual acuity, important ... -
Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ... -
Formação de professores para educação especial no Paraná : cursos de pedagogia, pós-graduações lato sensu e políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/09/2015)The present research aimed to analyze the consonance between some of the courses (Pedagogy and lato sensu graduate programs) adopted in Paraná for the education of teachers aiming performance with students that fit Special ... -
Autistas em idade adulta e seus familiares : recursos disponíveis e demandas da vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2015)The Autism Spectrum Disorders (ASD) has as one of the main aspects the abnormal or damaged development in the social interaction, communication and a restrict amount of interests; modern studies show that the autism ... -
Perfil comunicativo de usuária de comunicação alternativa na interação com diferentes parceiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/01/2013)The alternative communication has been used over the past years as a communication resource for people who, for whatever reason, are temporarily or permanently with its loss-making oral communication. However, the fact ...