Mostrando ítems 441-460 de 711

    • O trabalho pedagógico no ensino de espanhol para alunos com deficiência visual: um estudo na perspectiva histórico-cultural 

      Silva, Caroline Veloso da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)
      ABSTRACT The pedagogical work on courses specifically designed for special education is a very important subject on the current Brazilian educational scenario, in which students with disabilities are reaching high school. ...
    • Concepções sobre beleza de jovens com cegueira congênita 

      Oliveira, Everton Luiz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2012)
      In a society governed by consumption, the desire for beauty is linked to the concepts of contemporary history; this concept has been transformed into a variety of beauty products for fitness and body available on store ...
    • Sexualidade e deficiência mental: impacto de um programa de orientação para famílias. 

      Amaral, Mariana Clivati do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/10/2004)
      Considering the relevance of the family in the process of sexual education and for the promotion of the development of mental disabled people, the objective of this study was to identify possible variable that can have ...
    • Análise das interações professor-aluno com Paralisia Cerebral no contexto da sala de aula regular 

      Lima, Vivian Caroline de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/10/2011)
      The current literature in the area of Special Education that deals with the process of inclusion of a person with special needs in social spheres has been shown that such a process is still rooted only in the theories and ...
    • Avaliação do desenvolvimento infantil em Programas de Saúde da Família 

      Sigolo, Ana Regina Lucato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/04/2011)
      This paper aimed to determine the contribution of development screening instrument in the reporting from parents on child assessment accomplished in the Family Health Program. Thereunto it was proposed the following specific ...
    • Análise do uso da linguagem em crianças com deficiência visual sob uma perspectiva funcional. 

      Oliveira, Jáima Pinheiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/03/2004)
      The importance of the language for the visual impairments children is unquestionable. Therefore, it is in function of it that they plan, modify or they improve their behavior. In the scientific field, it is discussed until ...
    • Influência da composição dietética nas alterações cognitivas de idosos 

      Mecca, Marita Scarpim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/03/2011)
      Currently the interest in investigating the role of nutrition and its influence on the development of cognitive functions has been increasing. This influence has been studied as a protective involvement and/or in retardation ...
    • Avaliação de um programa de atividades físicas sistematizadas para adultos com deficiência intelectual 

      Ribeiro, Bruna Noemi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      Many people with intellectual disabilities have been deprived of experiences of physical activity, leisure, culture, among others, throughout life, by no offering programs and the historical process of repression in society. ...
    • Proposta de sistematização pedagógica e avaliação no handebol em cadeira de rodas 

      Oliveira, Ana Carolina Santana de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2011)
      The adapted sport has spread within adapted physical education and among people with disabilities, given the range of possibilities it offers. The wheelchair handball (WH) is a sport still not very popular, even among ...
    • Importância das habilidades sociais educativas na perspectiva de professores de alunos sem ou com necessidades educacionais especiais 

      Tucci, Carlos Henrique da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      Educative Social Skills (ESS) is an integral concept of the field of Social Skills. The ESS are defined as those intentionally aimed at promoting development and learning of the interlocutor in the formal or informal ...
    • Ensino médio no estado de São Paulo: desafios na escolarização de alunos com deficiência 

      Cruz, Rosangela Aparecida Silva da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2011)
      The objectives of this study were writing and reflecting about: a) the treatment given to students with deficiencies by school in secondary education; b) the school census statistic data regarding early enrollments for ...
    • Avaliação do esquema corporal em crianças com cegueira congênita : um estudo exploratório 

      Oliveira, Patricia Santos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2011)
      Body scheme is very important in the human development once the body is the center of integration and relationship with the world. A blind child, when not properly stimulated, may show alterations related to the structuring ...
    • Concepções dos professores de português sobre surdez e aluno surdo num curso de formação continuada 

      Furlan, Luciana Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/04/2011)
      One of the issues related to the construction and consolidation of a truly inclusive school concerns the importance of teachers, their valorization and their training, both initial and continued in the form of graduate ...
    • Classe hospitalar: a importância do acompanhamento pedagógico para crianças e adolescentes 

      Sandroni, Giuseppina Antonia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2011)
      Pedagogical and play activities promote social, cognitive and affective development in children and adolescents; they also contribute towards healing process and alleviate pain and suffering in students who have been ...
    • Efeitos de condições de monitoramento de mães sobre desempenho em supervisão de estudos 

      Christovam, Ana Carolina Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/03/2011)
      Studies on school problems and school failure suggest that some of these problems are result of ineffective interactions between student, family and school. This is a serious concern for the educational practices, as ...
    • A criança com cegueira congênita na escola: uma análise da mediação de conceitos 

      Paulino, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/09/2010)
      Children grasp information through several senses: touch, sight, smell, taste, and kinesthetic, among them the vision can be considered one of the most important for the acquisition of rich information and less time as ...
    • Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática 

      Basso, Aline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)
      Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ...
    • Exclusão com estímulos visuais e múltiplas relações de condicionalidade na linha de base. 

      Oshiro, Claudia Kami Bastos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)
      This study investigated responding by exclusion , which has been demonstrated as a robust behavioral process, consisting in the selection of an undefined comparison stimulus, when the sample is also an undefined stimulus ...
    • Estudo descritivo do repertório de habilidades sociais de adolescentes com síndrome de Down. 

      Angélico, Antonio Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2004)
      Social skills have been considered essential in the process of social adjustment for all individuals whether or not they have special education needs. This research used direct (videotaping) and indirect (parent interviews, ...
    • Análise do ensino e da aprendizagem de crianças com surdez incluídas no ensino regular 

      Barbosa, Regiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/02/2009)
      The inclusion provided access for people with special educational needs to regular education. Follow and analyze how it has been the inclusion of these children in regular schools is one way to contribute to the success ...