Educação Especial - PPGEEs: Envíos recientes
Mostrando ítems 561-580 de 711
-
Aquisição dos operantes verbais de tato e de mando por deficientes mentais através de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The current study had the purpose of analyzing the acquisition of selection-based tacts through conditional discriminations and the emergence of these signs as topography-based tact and as mand by four mentally retarded, ... -
Avaliação das atividades de crianças com paralisia cerebral na escola regular : participação, níveis de auxílio e desempenho.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/05/2007)Facing the great debate on the inclusion of students with special needs, this study investigated the involvement, level of support and activities performances of children with cerebral palsy on the school context through ... -
Intervenção: suporte para cuidadores de doentes crônicos através do ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2007)Considering the highest increasing of the elderly population in our country and simultaneously the increasing of morbidity rate of chronic-degenerative disease, in general, there are people seeking to be in attendance, ... -
Prevenção de comportamentos agressivos entre pré-escolares: uma proposta de capacitação para professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/09/2006)Literature about childish aggressiveness has evidenced importance of schools prepare to cope with aggressive students more effectively, that demand a lot of teachers instructional and behavior management skills. The ... -
Indicadores de empatia em crianças com baixa visão e em seus pais : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/02/2007)Empathy is important in the maintenance interpersonal relationships, and cam be considered a behavior protective factor for behavior problem. This work is aimed at describing and evaluating empathy in two sisters with ... -
O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ... -
Impacto de diferentes condições de ensino no preparo de agentes educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The present study investigated the effects of the training of psychology students in the application of a software developed for teaching reading skills to children with reported academic failure. This training was ... -
Avaliação do comportamento visuomotor de lactentes nascidos pré-termo durante o primeiro trimestre de vida: medida para proteção da saúde ocular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2006)The primary function of vision is related to achievements in infant development. The visual behavior is known to be acquired once visual stimuli are processed by retinal cells and then transmitted to the cerebral cortex ... -
Buscando componentes da parceria colaborativa na escola entre família de crianças com deficiência e profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/12/2006)Professionals responsible for education of children with disabilities not always find the way to make their family a partner. This study aims to identify and describe the behaviors of professionals that work in the school ... -
Contexto familiar de crianças com síndrome de Down: interação e envolvimento paterno e materno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/02/2007)Changes in society bring a new way of familiar organization and a new look at the participation of the man in this context. Although the father s importance has been recognized, on Brazil, there are few studies which aim ... -
Inclusão escolar e a atuação dos professores de deficientes mentais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)From the directive and national education basis law approved in 1996 the lawful instrument was granted in order to break the school exclusion ideology. Within this context the special education should serve a brand new ... -
Escolha e desempenho no trabalho de adultos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2007)Choice making is a fundamental skill for all individuals. Choice opportunities are related with important questions of human development, and of paramount importance to the development of clinical and educational programs ... -
Ampliação do repertório funcional de portadores de deficiência física.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/04/2003)Several studies have shown that disabled people attending is done in a insufficient way in our country, being it an important social problem. Besides that, disabled ones also run into difficulties because of prejudice and ... -
Semelhanças e diferenças de habilidades sociais entre crianças com síndrome de Down incluídas e crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/02/2007)Recent works about students inclusion have shown that it brings significant improvement to the social and cognitive development to the major part of students with special educational needs, included those with Down syndrome. ... -
Programa de ensino informatizado e individualizado do alfabeto digital por equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/08/2005)ABSTRACT This study had as objective, develops, implements and evaluates an informatized and individualized teaching program to qualify deaf students in the application of digital alphabet. For that, two studies were ... -
Publicação científica derivada das dissertações e teses na interface entre educação física e educação especial.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)Knowing if the dissertations and thesis, after the defense, generated other kinds of publications that reached of a broader way the population-target of the studies carried out, it s intimately related to social relevance ... -
Programa TEC NEP: avaliação de uma proposta de educação profissional inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/08/2006)The professional education for people with special educational needs intends to promote the development of the potentialities of these individuals, with the objective of supporting the complete exercise of the citizenship. ... -
A motivação escolar de alunos com baixo rendimento acadêmico: metas de realização, atribuições de causalidade e autoconceito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2006)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the factors motivacionais has shown a promising alternative for the understanding of the low ... -
Análise de procedimentos para avaliação de interesses baseado em um currículo funcional natural e seus efeitos no funcionamento geral de indivíduos com deficiência mental e autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/08/2003)Evaluation or teaching programs that emphasize the student s difficulties indicate to the educators which developmental areas are presenting deficits and where to invest for the recovering of these students. The current ... -
Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ...