Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 361-380 of 711
-
Habilidades sociais e deficiência intelectual: influência de um programa de educação física baseado na cultura corporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)People with Intellectual Disabilities (ID) may have impaired social skills due to difficulties associated with adaptive behavior, which is a determining factor in their development. Social skills, and adaptive behavior, ... -
Formação continuada de professores: transtorno do processamento sensorial e as consequências para o desempenho escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)The Sensory Processing Disorder (SPD) can cause difficulties on scholar performance and behavior problems in this context, what may interfere, thus, on the full participation of the student. The teachers are on a ideal ... -
Avaliação pedagógica para definição de atendimento em sala de recursos de deficiência intelectual na percepção de professores especialistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)Brazilian reality in the proposed construction of an educational system that embraces all children is supported by legally and theoretical bases that underlie their ideas on principles of equality, fairness and diversity. ... -
Habilidades sociais parentais e infantis, problemas de comportamento em pré-escolares: avaliação de pais e professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Whereas the primary socialization of children happens within the family, where parents provide arrangements of reinforcement contingencies or offer models of behavior, including expanding and improving social skills classes. ... -
Avaliação multidimensional de um programa de intervenção com mães de crianças com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)Involving families in intervention programs supports them and allows them to have autonomy to hire services while learning and strategizing the necessary requirements to claim their rights, as well as assist in the development ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de recurso didático para alunos com deficiência visual no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)This study aimed to develop an educational model of the DNA molecule and evaluate the use of such adapted teaching resource in the classroom for students with visual impairments and visionaries After completion of the ... -
Comportamento de subtrair com base no paradigma de equivalência de estímulos: um estudo com deficientes mentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2004)A MTS procedure to teach conditional discriminations involving numerical stimuli in equivalence class formation nets was evaluated to teach people with mental retardation. Among the trained and tested relations it was ... -
Programação de ensino em dança educativa voltada a crianças com deficiência física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)It is possible to identify, in scientific literature, many studies involving physically disabled people and dance in different contexts (educational, rehabilitation, artistic and sports) and various purposes (pedagogical, ... -
Discutindo a atuação do professor interlocutor de libras a partir de um grupo de formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/05/2014)In the mid-1990s, Brazil becomes a signatory to documents assume Inclusive Education as a fundamental task for any country. The deaf education from the perspective of inclusive education, bilingual education and advocates ... -
Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2014)Among the challenges of educational inclusion, it stands out to ensure children with intellectual disabilities effective conditions for the development of their learning to read potential. To provide opportunities since ... -
O papel do professor de educação especial na proposta do coensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)The collaborative teaching or co-teaching is a specific service delivery option in which a general educator and a specialized one share the responsibility for planning, instruction and evaluation of teaching for a heterogeneous ... -
Influência de um programa de iniciação esportiva em crianças com deficiência física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)To reflect about the need for development of motor abilities to any individual, and considering that most of children with physical disabilities are partially or totally privates of the exploration of their bodies and ... -
Prevenindo fracasso escolar: comparando o autoconceito e desempenho acadêmico de filhos de mães que trabalham fora e donas de casa.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2005)Researchers in the area of special education have shown that various factors outside the school system can lead children to develop learning problems. Poor quality family relationships, for example, can interfere with ... -
Ensino de discriminações condicionais por imitação: efeitos de dois arranjos de apresentação de tentativas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2005)Imitation can be defined, in general terms, as the similarity of behavior between two organisms when the response topography of one, the imitator, is similar to nd controlled by the behavior of the other, the demonstrator. ... -
Ministério Público de São Paulo: atuação frente à pessoa com deficiência na inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2013)Inclusive education is a disturbing and challenging issue for its difficulties and limitations. Throughout history, this subject has constituted controversial. However, in recent years that legal achievements are being ... -
Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ... -
Imagens de si e da sala de recursos multifuncionais em blogs de professores especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/12/2013)The work developed by specialized teachers, in Multifunctional Resource Rooms with students of special education is still unknown. The Multifunctional Resource Rooms are being implemented in public schools throughout Brazil. ... -
Relações entre habilidades musicais e habilidades sociais em pessoas com Síndrome de Williams: perspectivas e limitações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2014)Music education is seen as a well organized pedagogical procedure of literacy and awareness, giving to individuals with special needs or not the possibility to deal with their difficulties and limitations and discover their ... -
Formação de professores e a interveniência das diretrizes curriculares nacionais da pedagogia para educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/04/2013)This research aims to study the issue of pedagogue initial training and also to investigate which concept the last year undergraduate students from Pedagogy Courses have on Special Education in the inclusive education ... -
Uma proposta no ensino de fração para adolescentes com e sem deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/06/2013)The research deals with the teaching of fraction concepts to adolescents with and without visual impairment (blindness and low vision), from fourteen to eighteen. And understanding this as one of the bases for the study ...