Show simple item record

dc.contributor.authorMorgado, Liz Amaral Saraiva
dc.date.accessioned2022-06-21T17:09:39Z
dc.date.available2022-06-21T17:09:39Z
dc.date.issued2022-03-08
dc.identifier.citationMORGADO, Liz Amaral Saraiva. Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial. 2022. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16305.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16305
dc.description.abstractThis study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following research question: what enrollments in Higher Education Brazilian government reveal about the access of disability students at this level of training? Thus, the present study has as a general objective to research and analyze the access of disability students in Brazilian Higher Education, from 2017 to 2019, and as specific objectives: - To outline the profile of disability student enrollment in Brazilian Higher Education, according to with specifics and gender; - Investigate the enrollment of disability students in different administrative facilities. The theoretical-methodological framework that supported the study, characterized as being qualitative and quantitative, exploratory and descriptive, in view of the use of census data, based on dialectical historical materialism and on the results and discussions, included the tables resulting from the data collection and analysis axes: (i) disability students: specificities; (ii) Entering and; (iii) disability students: administrative dependence of HEIs. The categories were analyzed based on the concepts presented by István Mészáros. As a result of the analysis, with regard to the enrollment of disability students, the scenario that emerges is the growth in the insertion of these students in the educational sphere and that affirmative action policies are a opportunity for the historically excluded public in higher education. Despite having already expanded access to universities, there is still a lot to be done, as many institutional accessibility services are not universalized and the existence of such actions depends a lot on each administrative dependence of the HEIs.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação Especialpor
dc.subjectEducação Superiorpor
dc.subjectPúblico-alvo da Educação Especialpor
dc.subjectIndicadores educacionaispor
dc.subjectINEPpor
dc.subjectSpecial Educationeng
dc.subjectCollege educationeng
dc.subjectTarget audience for Special Educationeng
dc.subjectEducational indicatorseng
dc.titleIndicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especialpor
dc.title.alternativeCensus indicators of Brazilian Higher Education (2017-2019): target audience - Special Education studentseng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Orlando, Rosimeire Maria
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4254571422608459por
dc.description.resumoO presente estudo aborda a temática relacionada ao acesso de estudantes público-alvo da Educação Especial à Educação Superior brasileira, por meio da análise de matrículas de 2017 a 2019. Buscou-se responder a seguinte questão de pesquisa: o que as matrículas na Educação Superior brasileira revelam sobre o acesso de estudantes PAEE neste grau de formação? Assim, o presente estudo teve como objetivo principal pesquisar e analisar o acesso de estudantes PAEE na Educação Superior brasileira, no período de 2017 a 2019, e como objetivos específicos: - Traçar o perfil das matrículas de estudantes PAEE na Educação Superior brasileira, de acordo com as especificidades e gênero; - Investigar as matrículas de estudantes PAEE nas diferentes dependências administrativas. O referencial teórico-metodológico que subsidiou o estudo, é caracterizado como sendo de cunho qualitativo e quantitativo, exploratório e descritivo, com a utilização de dados censitários. Seu arcabouço teórico é baseado no materialismo histórico dialético e nos resultados e discussões, abarcou-se as tabelas resultantes da coleta de dados e os eixos de análise: (i) PAEE: deficiência; (ii) ingresso e; (iii) PAEE: dependência administrativa das IES. As categorias foram analisadas baseadas nos conceitos apresentados por István Mészáros. Como resultados provenientes da análise, no que se refere à matrícula dos estudantes PAEE, o cenário que se evidencia é o de crescimento da inserção desse alunado no âmbito educacional e que as políticas de ações afirmativas são um portão de entrada para o público historicamente excluído na educação superior. Apesar de já terem ampliado o acesso às universidades, ainda há muito por fazer, pois muitos serviços institucionais de acessibilidade não são universalizados e a existência de tais ações depende muito de cada dependência administrativa das IES.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEspor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.sponsorshipIdCAPES: Código de financiamento 001por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4792151711883696por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil