Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 332-351 de 1283
-
O diretor de escola e a produção de subjetividade : desafios da democratização da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The present study had as its object the investigation of discourses present in the perceptions of the school principal about the school democratization and education in Brazil. Therefore, we seek to understand aspects of ... -
O diretor de escola, o projeto político-pedagógico e a formação de professores em uma escola municipal de ensino fundamental do interior paulista.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/03/2007)The school manager as knowledge articulator, using as one of the instruments the Politic Pedagogic Project to formation of your teachers in the school daily, it is the study object of this work (dissertation). The work has ... -
Diretores de escola: o que fazem e como aprendem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This study aims to provide a broader understanding of the professional demands that characterize the jobs of school managers, by entering their environment and disclosing the sequence of events, as well as the configuration ... -
Diretrizes, projetos, sala de aula: passos e descompassos da educação jurídica nos cursos de direito do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2014)This dissertation aims to demonstrate the steps and missteps in legal education in law courses in the state of São Paulo based on the analysis of Curriculum Guidelines and Political Pedagogical Projects (PPPs) and of their ... -
A disciplina biologia aplicada: sua produção no contexto das reformas curriculares nacionais do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2005)This work investigates a curricular innovation through the proposition and implementation of the Applicable Disciplines integrants of the High School curriculum. These disciplines were created by two public high schools ... -
As disciplinas de história da educação na UAB/UFSCar: possibilidades para a graduação em pedagogia e para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2012)This work aimed at understanding the role of the disciplines of History of Education of Pedagogy by Distance course from the Brazil Open University Program at the Universidade Federal de São Carlos, in his first four offers ... -
O discurso da competência para o trabalho e a educação em tempos neoliberais: a história reeditada como farsa?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/06/2006)By the present study we investigated the production and spread of the discourse about competence, as for its repercussions on the education as well on the work in Brazil. In order that, we situated our attention upon the ... -
O discurso sobre políticas educacionais presente na revista educação & sociedade (1978 – 1988)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2016)The aim of this study is to investigate the discourse of the academic community on educational public policies, that have been made in Brazil, in a period marked by the transition from military regime to democracy. As ... -
Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)This work aims to identify which were the political discourses of educational agents regarding the evaluation of higher education were articulated towards the evaluative State in the formulation of public policies of higher ... -
Discursos de docentes do Ciclo II: currículo oficial da secretaria da educação do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)In 2017, the city of São Paulo updated – in a process of curricular reorientation – the City Curriculum, based on the National Common Curriculum Base (BNCC). The questions that drive this investigation are related to the ... -
Discursos midiáticos e preconceito linguístico em disputa pelo dizer e silenciar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2016)Taking into consideration that speaking differently does not mean speaking “wrongly”, and that, many times, the linguistic heterogeneity is not acknowledge by the school and/or Portuguese language teachers, this work ... -
Os discursos sobre a violência nos programas da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This dissertation naimed to analyze the discourses about violence in the programs of the State Department of Education of São Paulo - SEESP - who se purpose is to avoid violence in school settings. Two questions guide ... -
A disseminação do ideário pedagógico capitalista na educação do campo no estado de Goiás: o Programa Agrinho na escola (2008-2020)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)In Brazil, historically, the education offered to the populations that live and work in the countryside, has been the object of contradictions and it is possible to determine “gaps” that merges with such offer. The ... -
Diversidade cultural e educação escolar: perspectiva comunicativo-dialógica para o trabalho pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The dissertation hereby presented and entitled Cultural Diversity and School Education: dialogic-communicative perspective for the pedagogical work comes up with an investigation result guided by the following research ... -
Diversidade Cultural: um olhar pela perspectiva de professores de Educação Física Escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research composes a doctoral thesis presented to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar), inserted in the line of research School Education: theories and practices. ... -
Diversidade e descolonização do currículo do ensino superior: diálogos Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)This paper is a result of a research entitled "Knowledge, research and innovation in teacher education for ethnic-racial development in higher education: questionings and contributions of the ethnic-racial and cultural ... -
Diversidade sexual e gênero: um olhar para os discursos que envolvem a prática educativa dos professores na EE Ary Leite Pereira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)The objective of this master’s dissertation is to analyze how the discourses present in the school environment of EE Ary Leite Pereira on sexual and gender diversity. The aim is to verify if there is a relationship between ... -
Divulgação científica em Museus de Ciências: diálogos possíveis entre as concepções dos responsáveis e a montagem das exposições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2009)The current work searched and analysed the conceptions that directors and coordinators responsible for the Scientific and Cultural Divulgence Center (CDCC) of São Carlos/SP (CDCC/USP) and also responsible for the Sciences ... -
Divulgação científica voltada para o público infantil: uma análise a partir de programas televisivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2019)This research is the result of concerns about the different ways of thinking and approaching the natural sciences for children. It assumes that prior to attending school children already have contact with aspects of ... -
Do chocalho ao bastão: processos educativos do terno de congado marinheiro de São Benedito Uberlândia-MG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2011)Based on studies about Popular Feasts it is possible to recognize different aspects which determine them as structuring practices on people s lives that experience those. It is still important to highlight that through ...