Browsing Teses e dissertações by Subject "Ensino fundamental"
Now showing items 1-20 of 20
-
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Ensinando e aprendendo geometria: uma experiência com o software Cabri-Géomètre II na 5a série do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2003)In the last three decades, geometry teaching in Brazil has had serious problems. A number of Brazilian researchers have identified the cause of such problems and proposed ways likely to overcome this chaotic scenario. One ... -
A formação cultural e os temas transversais: um estudo de caso a partir da teoria crítica da sociedade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2004)The National Curricular Parameters were set to guide the education policies of States and Municipal districts and to subsidize the elaboration of the pedagogic proposals of the schools. Aiming that educational institutions ... -
Práticas matemáticas em uma turma do primeiro segmento da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The motivation for this research was the concomitant interest in the teaching and learning of mathematics by students of the Youth and Adult Education (YAE). The research proposal is guided, for discretion in performing ... -
As questões ambientais nos livros didáticos de diferentes disciplinas da quinta-série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The National Curriculum Parameters and Law 9.795 issued in 1999, which institutes a national policy covering environmental education, define that the environmental education should not be a school discipline but should be ... -
A ampliação do ensino fundamental de nove anos na escola pública e na escola privada : a experiência de Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/08/2009)The present research tried to investigate the difference between inserted six years children's education and learning process in the basic education of nine years duration in public and private institutions of education. ... -
Entre o dito e o feito : a garantia de permanência dos alunos no ensino fundamental nas escolas estaduais do município de Araras-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2008)This study aims at verifying the permanency of children and adolescents at public schools of the compulsory school system elementary school in the city of Araras. From the perspective of the right to education found in ... -
A leitura na escola : concepções de professores de diferentes disciplinas das séries finais do Ensino Fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2007)In the exercise of the teaching, teachers of the Final Series of the Fundamental Teaching have come across a significant amount of students that doesn't present necessary basic reading abilities for the learning of specific ... -
Os gêneros do discurso e a prática da produção textual: dialogando sobre os conhecimentos necessários aos educadores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2010)The aim of this research was to verify and analyze which skills are necessary to the educators of 9-year-old pupils at the discourse genres as a teaching subject so that they can guarantee the pupils learning regarding ... -
Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ... -
Programa de Inclusão Digital (PID) no ensino fundamental em São Carlos (SP): mudanças e permanências com a chegada dos netbooks
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2012) -
O que dizem os professores das 4as séries do ensino fundamental sobre o ensino de ciências neste nível de escolaridade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)More and more, the society has required citizens to act in a world which scientific and technology knowledge is extremely worth. The evolution of these knowledges works as a modern world´s mirror, which, indeed, reflects ... -
Práticas de ensino etnicorraciais no currículo em ação no ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)The education of ethno-racial relations, the focus of this research, provided for the Law 10.639/2003, deals with the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture emphasizing the importance of black culture ... -
Relações educativas no brincar na educação infantil e no ensino fundamental: construção de identidades e autonomia em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This search focused the relations between children-children and children-teacher in the plays performed in a Kinder Garden group and other in the first year of the Basic Education. The members were seventeen kids from one ... -
Trabalho docente e qualidade da educação: dificuldades encontradas por professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this study is to investigate the perception of elementary school teachers (initial grades) on the contributions of teaching practice to a quality education, aiming at comprehending the main difficulties they ... -
A temática da água desenvolvida na disciplina de Ciências numa perspectiva da educação ambiental: avaliando uma experiência no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/09/2006)The thematic of water was developed by the researcher in 2002, when she taught Science to 5th grade students from Elementary School, in an environmental approach. This research tried to investigate in which ways ... -
Histórias infantis e matemática: a mobilização de recursos, a apropriação de conhecimentos e a receptividade de alunos de 4ª série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/07/2008)Considering a teaching/learning environment where literature and mathematics were connected, this research tried to investigate the ways by which the students of a fourth grade elementary school class acquired the school ... -
Direito à educação e ampliação da escolaridade obrigatória em Ponta Grossa (2001 – 2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2010)The work presented here analyses the impact that the process whereby the compulsory education period was extended from 8 to 9 years had on the state of Paraná, focusing on the political and educational conditions of the ... -
Construção dos conteúdos para o primeiro ano do ensino fundamental de nove anos a partir da base de conhecimento sobre a língua materna de professoras em exercício e de propostas governamentais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2008)This dissertation integrates the Teaching and learning processes in different contexts research line, that investigates the development and appropriation of knowledge in pedagogical processes and in education, specifically ... -
Crime e geração: a universalização do ensino fundamental no encarceramento, um horizonte que visibiliza o irredento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)The number of incarcerated individuals shows a progressive increase with each survey conducted by INFOPEN - National Penitentiary Information Survey. This increase is notable among individuals over 45 years of age. The ...