Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 1201-1220 de 1302
-
Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ... -
Proposta curricular do estado de São Paulo : novos papéis ou continuísmo na prática escolar do professor coordenador?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/04/2012)This research has the objective to investigate new roles required of the Teacher Coordinator in the implementation of Curriculum Proposal of the State of São Paulo by the State Secretariat of Education. Our hypothesis is ... -
A noite também educa : compreensões e significados atribuídos por prostitutas à prática da prostituição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research aimed to understand how prostitutes are educated in the practice of prostitution. This research is developed with the aim of transforming absences in presence, that is, seeking to understand the experiences ... -
Bakhtin e Paulo Freire: a relação do eu e do outro e as relações dialógicas para a prática da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)This doctoral thesis is part of the line of research Teaching and Learning Processes . The aim of this study was to discuss dialogical relations between the self and the other on the perspectives of the authors Bakhtin ... -
Aspectos éticos em dissertações e teses do PPGE/UFSCar à luz da resolução CNS 196/96
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2011)This doctoral thesis has been developed in order to identify the ethical aspects of research in education, considering the 196/96 National Health referred to the guidelines and standards regulated research involving humans. ... -
Ruralismo pedagógico e escolanovismo em Goiás na primeira metade do século XX: o oitavo Congresso Brasileiro de Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2012)The present research defends the idea what in Goias, on first half of the 20th century, the project of education rural comprised the juxtaposition of new school and ruralism, which aimed to develop a training profile adapted ... -
As universidades confessionais brasileiras e as reformas da educação superior da década de 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/02/2012)This study has as an objective to examine the consequences of higher education amendments and the institutional transformations it has been suffering in this scenery. It was collected data from four institutions that act ... -
Autonomia universitária controlada: o político e o jurídico-institucional na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2008)This paper presents the results of a research about the higher education public policy, developed by Bahia State Government since 1961 until 2000, as part of a economic development project, on the first sight, but also ... -
PROUNI: trajetórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2011)Established in 2004 by the Federal Government and ruled by Ministry of Education as a public policy of educational inclusion, the Program Universidade para Todos (ProUni) aims to help the modification of the exculpatory ... -
Tecendo os fios entre educação e saúde : a formação profissional na residência multiprofissional em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2012) -
Percursos juvenis e trajetórias escolares : vidas que se tecem nas periferias das cidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2011)In Brazil, the youth, besides the historic numerical relevance in the drawing of population, has become an important social category, that brings specific demands, wherein education and work are central themes. Recently, ... -
A configuração da prática como componente curricular nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas das Universidades Estaduais da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/04/2011)In this study, the curricular configurations designed by undergraduate teacher training courses in the Biological Sciences area of Bahia state universities to implement 400 hours of practice as a curricular component , ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
Contribuições da práxis histórica de Paulo Freire às pesquisas e propostas sobre educação contínua de educadores(as)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2011)Various authors have denounced the inadequacy of the proposals for continuing education offered to teachers of early elementary, by the distance they keep, in their school curriculum, of school s reality, and the inability ... -
A formação inicial em serviço : lugar de encontro e de (re) significação do ser-saber-fazer de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)This research focuses on teachers training and on the context of policies, practices, and modalities of higher education for in-service primary teachers according to The Law on Brazilian Education Guidelines and Bases ... -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Avaliação da aprendizagem no ensino superior na área de saúde: unidade de produção de sentidos sob a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2010)The current research has the assessment in Health graduation teaching within a Higher Teaching Institution as its object of study. It is a qualitative investigation aiming at identifying and analyzing the discourses and ... -
Educação científica e cidadania: as diferentes concepções e funções do conceito de cidadania nas pesquisas em Educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2011)The participating citizenship so central to the goals proclaimed Science Education in the 21 th century. However, there are different conceptions of its meaning and different relations between Science Education and ... -
Helena Antipoff, as Sociedades Pestalozzi e a educação especial no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)In this study we analyze Helena Antipoff s trajectory in order to understand her participation, as well as that of institutions created by her, in the construction of Special Education in Brazil. We investigate everything ... -
Grupos Interativos: uma proposta educativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The research presented here sought to investigate a proposed educational differentiated teaching and learning called Group Interactive that exists in schools that are Learning Communities. The Interactive Group is a ...