Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 241-260 de 1280
-
Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ... -
Etnomodelagem: modelagem matemática no interior de uma comunidade rural sustentável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Based on the assumption that Ethnomodelling is grounded on the process of reflection of the routine of a single individual or an entire community, that is not academic, this would be defended as analysis and study of ... -
Adolescentes e jovens nas mãos da justiça: a experiência socioeducativa interinstitucional de São Carlos - SP (2001-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The thesis addresses the conceptions and inter-institutional practices for the operation of the initial care to adolescents accused of infraction in the city of São Carlos (SP), as well as points pedagogical and protective ... -
ETEC DANS: uma escola profissionalizante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2020)This investigation aims to rescue the institutional memory of the State Technical School Doctor Adail Nunes da Silva or ETEC DANS, an autarchy of the State Center for Technological Education Paula Souza, linked to the ... -
Cuidar/educar: formação de profissionais de creche em contexto de Extensão Universitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This research is the result of a University Extension course aimed at caring/educating at the daycare center. The course was created for professionals who work with babies and young children in a municipal daycare center ... -
Formação profissional continuada com professores que ensinam Matemática: um estudo sobre os elementos que caracterizam o desenvolvimento de uma coletividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)This research aims to investigate which elements, from the perspective of the HistoricalCultural Theory and through the theoretical studies of the community, could be verified during the continuing professional training ... -
É doce, mas não é mole, não!: Representações sociais dos canavieiros alagoanos sobre o processo de “modernização” agrícola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)Agricultural modernization through the mechanization of harvest presents itself as an expanding reality in the sugarcane fields of Brazil. The substitution of manual labor for machines has direct implications on work ... -
Implementação da pedagogia histórico-crítica na educação do campo de municípios baianos por meio da Ação Escola da Terra: contradições e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)The present study has as its object an interface between the continuing education course made available in UFBA, through the Earth School Action (Ação Escola da Terra), to rural teachers from Bahia cities, a critical ... -
O papel indutor do PIBID na formação de professores reflexivos 2014-2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)This dissertation is linked to the Education of Teachers and Other Educational Agents research group of the Post-Graduate Program in Education - Master and Doctorate - from the Federal University of São Carlos (UFSCar). ... -
Dos currais da Trancham à “pequena notável”: interesses, oposições e utopias nos primeiros tempos da Universidade Federal de São Carlos – UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2020)This work sought to rescue important aspects of the history of the Federal University of São Carlos, Brazil, located in time even before its effective installation, which occurred only in March 1970. Created from articles ... -
Gênero e sexualidade nos cursos de Pedagogia: um estudo sobre a Resolução CNE 002/2015 na formação inicial de professoras do Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This dissertation aims to analyze the way in which the Pedagogy courses of federal universities in the Southeastern region of the country were reformulated to comply with Resolution No. 002/2015 of the National Education ... -
O funk de MC Melody: problematizações sobre mídia, sexualidade e infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/11/2020)In contemporary society, we are facing an explosion of technological innovations enhanced by digital networks for the dissemination and sharing of data provided by the internet. This was what happened in 2015 with the funk ... -
Igualdade, diferença e desigualdade: gênero, raça-etnia e religião em sala de aula nos anos iniciais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/06/2017)The present work aims to analyze how female teachers from the first years of elementary school approach on gender, race-ethnicity and religion in the classroom, with a view to discussing the concepts of equality, difference ... -
Processos de tornar-se pesquisadora da própria experiência: indícios narrativos de professoras que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/12/2020)Camille was born in the city of Getúlio Vargas in Rio Grande do Sul. Nádia is from Minas Gerais just like me. Maria Auxiliadora, or rather, Dora Megid is from São Paulo. Camille studied while her parents were at the mate's ... -
A Revista Criança e a Educação Infantil no Brasil: entre (in)definições e (re)significações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)Based on the interest in Brazilian Early Childhood Education, an attempt was made to unveil its historical construction process in the country between 1982 and 2008. For this purpose, the Revista Criança, periodical with ... -
Intelectuais insurgentes no campo da formação de professores/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)In this research, I followed training paths based on the trajectory and production of black women and their inferences in educational spaces. The objective was to position insurgent intellectuals in the field of teacher ... -
Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ... -
O manual do professor do Programa Nacional do Livro Didático do Campo (PNLD-Campo)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This PhD Thesis aims to analyze conceptions into the teacher's manuals indexed to textbooks for rural schools distributed by the Programa Nacional do Livro Didático-Campo (PNLD-Campo) along the years 2013 to 2018 and ... -
A escola no Estado plurinacional da Bolívia (2005 – 2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)Esta tesis tiene el objetivo general de comprender cómo los cambios políticos y sociales derivados de la construcción del Estado Plurinacional de Bolivia repercutieron en la educación regular del sistema educativo boliviano. ... -
Análise da influência dos estereótipos sexistas em adolescentes mulheres na escolha da carreira ou profissão em Ciência e Tecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)Women advanced with study and relevant positions. However, in Brazil, some careers remain with more men and others with more women, with less than 25% of them among researchers in the "hard" sciences. In addition, domestic ...