Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 641-660 de 1282
-
A relação família-escola nos periódicos científicos brasileiros (2000-2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This work aims to analyze the family-school relationship by means of scientific articles, in order to understand how it has been characterized in Brazilian journals from 2000 to 2013 and seeking to contribute to the studies ... -
Educação no ensino médio : uma forma de inclusão excludente?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)The present paper researches the exclusive inclusion occurring in the Public High School. The goal of this work is to analyze the exclusive inclusion processes which occur in the State Public High School of Minas Gerais, ... -
O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2014)The Young and Adult Education (EJA) students are people who possess and produce knowledge built from their life experience and the school needs to hear, understand and use this knowledge in educational practices. Under ... -
Sentidos e significados manifestos por licenciandos e pós-graduandos ao produzirem atividades de ensino de matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2015)This current research, of qualitative nature, has been led by the question: which senses and meanings can be produced by undergraduate and graduate students while they experience, study and create teaching activities from ... -
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : possibilidades e percepções no contexto da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2015)The actions of National Agreement for the Literacy at the Right Age, known as PNAIC, constitutes the most recent educational public policy proposal that intends to promote literacy for all children up to 8 years old. The ... -
Lourenço Filho e a coleção Biblioteca de Educação : uma análise dos prefácios escritos por esse educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/05/2015)This thesis aims to reveal and to analyze which design New Lourenço Filho School brought up through the prefaces which were published in works Collection Education Library. The assumptions of this research focus in the ... -
"Só vencem os fortes": a barbárie do trote na educação agrícola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2015)SILVA, R.M. “Only the Strong Win”: The Hazing Barbarism in Agricultural Education. Dissertation (Doctorate in Education) - Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, Federal University of São Carlos, São Carlos, ... -
Infância, autonomia e pós-estruturalismo : alguns diálogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The central objective of this research was to discuss, within the sociology of childhood, how the children´s action has been designed and channeled. From a literature review of some reputable authors, namely: Jens Qvortrup, ... -
“Empresta, por favor”?: processos de ensinar e de aprender em brincadeiras de crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/12/2015)Before the great influence that the playfu has in the childhood by providing children to create, to experience new situations, to connect with their peers and to experience elements of culture, it was taken as na ally in ... -
Conhecimentos docentes para educação on-line : contribuições de um curso de formação em EaD da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)Social changes today involve new paradigms in various sectors of society. Among them, there has been a change in the education setting, as the Information and Communication Digital Technologies (TDIC) with its several ... -
Resistência e governamentalidade : política educacional em Uberaba (MG) nos anos de 2005 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2014)Sur la base des objectifs théoriques et méthodologiques des études de Foucault sur des notions telles que discours, les relations de pouvoir, gouvernementalité et la biopolitique développés par le philosophe Michel ... -
O recurso da demonstração em livros didáticos de diferentes níveis do ensino de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This present research, of qualitative nature, was guided by the question: what characterizes and what are the functions of school demonstrations in different level textbooks for teaching mathematics? In order to answer ... -
Vivências tecnológicas da rede SESI-SP : uma estratégia organizacional para auxiliar o processo de ensino e aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)The aim of this work is to discuss whether the lessons of Technological Experience, taught students of elementary school, the network of Industry Social Service SESI São Paulo / SP, is a pedagogical strategy that helps ... -
A pesquisa sobre educação de jovens e adultos : temas e contribuições de teses brasileiras sobre alfabetização e letramento (1987-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This investigation focuses on Adult Education (called Young and Adult People Education – EJA in Brazil) seen as an areas of social and educational impact. By analyzing its importance against the worrying situation of ... -
Práticas matemáticas em uma turma do primeiro segmento da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The motivation for this research was the concomitant interest in the teaching and learning of mathematics by students of the Youth and Adult Education (YAE). The research proposal is guided, for discretion in performing ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
“Admirável mundo do empreendedorismo”: adoção do empreendedorismo como princípio educativo no curso Técnico em Administração do Instituto Federal do Espírito Santo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)This study approaches the “entrepreneurial education” under a critical perspective, which assesses its ideological and contradictory character. Particularly, it analyses the insertion of the entrepreneurship discussion ... -
Aprendendo a ensinar : as narrativas autobiográficas no processo de vir a ser professora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/09/2015)The current research lies in the discussions about teacher training in collaborative context which involves online learning communities, specifically in the constitution of the teaching identity of future teachers in the ... -
Currículo em ação e a temática religiosa na educação infantil : a voz das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This study discusses the curriculum in action in the Early Childhood Education and aims at understanding how the configuration of the religion/religiousness presents itself based on the children’s demonstrations of the ... -
Construção de saberes, criação de fazeres: educação de jovens no hip hop de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2004)This research started on March, 2002, at the Program of Post Graduation in Education (UFSCar) Concentration area: Teaching Methodology. The knowledge s construction presented here has, as co-labors, the youngsters from ...