Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 701-720 de 1282
-
Televisão e formação na era digital: um exame crítico das pretensões formativas do programa Salto para o futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2015)The sea of real-time images, the instant access to latest news and the contemporary demand that praises and requires the so-called positive social values pass by the exhausting and brutalized affirmation process of this ... -
O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ... -
Saberes em construção de uma professora que pesquisa a própria prática.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)This research, with qualitative characteristics, involves an autobiographic study inserted into a perspective of continuous formation of the teacher, by means of reflexive practice. It aims at identifying and analyzing: ... -
Formação de professores para educação musical: base de conhecimento necessária para a docência on-line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2015)This work focuses on teacher learning and new knowledge towards the use of digital technology resources and its relation to the professional development of teachers working in Music Education courses Distance. The guiding ... -
A ciência em romances de ficção científica: leituras e caminhos para a educação em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2015)In this research we have selected a group of science fiction novels and tried to comprehend the way science is pictured in the stories. Pérez and others (2001) synthesize seven misconceptions of science that we used to ... -
Aprendizagens nas brincadeiras de crianças de 2 anos na educação infantil: análise dos processos de desenvolvimento cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)The importance of research about cultural development of children in kindergarden is configured understand deeply and scientifically how children are appropriating knowledge through social relations. We focus on the cultural ... -
Cinema digital e educação: novas formas de percepção estética no século XXI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The art goes through transformations on elapse of time, as do the resources and techniques used to produce it, and it s transformed as well as the predominant medium of communication alleged experience mediation. At the ... -
Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ... -
Construindo o início da docência: uma doutora em educação vai-se tornando professora dos anos iniciais do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2005)This investigation, of qualitative nature, sought to know how a Doctor in Education becomes a teacher of the starting grades of elementary school and was organized around the following questions: How does the learning of ... -
Organização do trabalho escolar e atuação do administrador-escolar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/06/2004) -
Obrigatoriedade da educação infantil a partir de quatro anos de idade: percepções de educadores e familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2015)This writing addresses three important perspectives: the cycle of Public Policy in Early Childhood Education, in order to understand how it was constituted in Brazil; the reflection on some of the conceptions about Children ... -
Relações educativas no brincar na educação infantil e no ensino fundamental: construção de identidades e autonomia em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This search focused the relations between children-children and children-teacher in the plays performed in a Kinder Garden group and other in the first year of the Basic Education. The members were seventeen kids from one ... -
Criação musical coletiva com crianças: possíveis contribuições para processos de educação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2015)This dissertation sought to investigate the applicants educational processes of social practice of collective musical creation. Through the research presented here aimed to analyze the educational processes generated from ... -
Educação não-formal e divulgação de astronomia no Brasil : o que pensam os especialistas e o que diz a literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)Non-formal education and public communication of science received broad attention around the globe in recent years, which confirms it as a knowledge field with great potential for the formation of a scientific culture and ... -
Formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais: contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research aimed to identify and analyze the contributions of the teacher training process, especially in relation to mathematics, revealed in oral narrative and the written productions of undergraduates of the Faculty ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
Promotoras Legais Populares: avançando na luta pela igualdade de gênero e na compreensão da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)The Education of Youth and Adults (EJA) undergoes a process of paradigm change from a compensatory conception of basic education to lifelong learning. As a teaching modality, EJA needs to be understood in the broadest ... -
Educação, trabalho e ideologia : análise da relação agronegócio e educação na região de Ribeirão Preto SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/12/2014)This dissertation aimed mainly at understanding the relationship between agribusiness and education, taking as territorial clipping region of Ribeirão Preto - SP. Starting from the transformations of capitalist agriculture ... -
A ambientalização curricular no curso de formação de professores de ciências e biologia na percepção dos licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)The development of a society based on sustainability and the need to work on environmental issues in a way that allows social change is increasingly gaining importance in the formation of society. To place the environmental ... -
Diretrizes, projetos, sala de aula: passos e descompassos da educação jurídica nos cursos de direito do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2014)This dissertation aims to demonstrate the steps and missteps in legal education in law courses in the state of São Paulo based on the analysis of Curriculum Guidelines and Political Pedagogical Projects (PPPs) and of their ...