Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 401-420 of 1280
-
Corpo, câmera e ação: oficinas de experimentação audiovisual com estudantes de ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/02/2019)This work is a reflection on the corporate and sonorous productions of students that appear in audiovisual devices during a semester in a discipline called Audiovisual Food Workshops. Reports on the formation of the body ... -
Rodas de conversa no projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer": sistematização de experiências e processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)This work is inserted in the research line of Social Practices and Educational Process, lined on the referential frame of Epistemologies of the South, especially towards praxis of leisure, humanization and the “dialogicity” ... -
Aprendizagem da docência: o que revelam as trajetórias das professoras de educação infantil da rede municipal de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The goal of this research is to investigate how the learning of teaching of teachers who work in the Childhood Education of municipal network of Ribeirão Preto, Brazil, occurs. This investigative process sought: To know ... -
Se a saúde fosse nossa: processos educativos na construção da Política Municipal de Práticas Integrativas e Complementares e Educação Popular em Saúde de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)In this study, the process of building public health policy is characterized as a social practice - in which its participants learn and teach, mediated by the world and Faced with the process of construction of the ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
A visibilidade lésbica nas pedagogias do cinema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The present study focuses on the themes of gender and sexualities in the cinema, with the aim of analyzing the Brazilian cinematographic productions that approach in their narrative the lesbianities. The investigative paths ... -
De lá para cá ou dos percursos que a diversidade sexual faz na constituição de uma política na UFSCar (2004-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)This thesis presents the result of an investigation on the field of semantic significance of sexual diversity from institutional documents of the Federal University of São Carlos, through the interactional perspective of ... -
Práticas de ensino etnicorraciais no currículo em ação no ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/02/2019)The education of ethno-racial relations, the focus of this research, provided for the Law 10.639/2003, deals with the teaching of Afro-Brazilian and African history and culture emphasizing the importance of black culture ... -
Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ... -
Concepções sobre situações de violências: estudantes do ensino fundamental anos finais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2019)Violence is not limited only to the physical aspects; it is also manifested through signs, prejudices, metaphors, etc., by anything that can be interpreted as warning of threat. Knowing this, and the different conceptions ... -
Indicadores de desenvolvimento da atividade voluntária na Educação infantil: o jogo de papéis como atividade principal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2018)According to Historical-Cultural Theory, voluntary activity is a neoformation which appears at the end of pre-school age, becoming children aware of their actions and capable of controlling them. A delayed development of ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
Infância negra e mídias digitais: uma análise de canais do YouTube realizados por meninas negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2018)The present research was conducted between January and August, 2018 with the principal reason to analyse four channels on Youtube from black girls between seven and eleven years old. The aim was identifying in those channels ... -
(entre)laços e nós: a constituição do campo acadêmico em política e gestão da educação no Nordeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)This study investigated the relationship between the standards of scientific production and the academic formation policy, through the struggles generated between the different positions of agents in collaborative networks, ... -
A educação militar aeronáutica brasileira: um estudo sobre a origem da formação de oficiais aviadores para a FAB (1941-1950)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2017)The aim of this research is to analyze the formation of the Officers for the Military Aviation area from the beginning of the Ministry of Aeronautics’ creation, from 1941 to 1960 at the Aeronautics School, located in ... -
Políticas de educação rural no Estado de São Paulo (1889-1994): disputas e conflitos de classe pela hegemonia no bloco no poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/11/2018)At the beginning of the 21st century, rural education became a hegemonic expression within social movements and state politics. In this context, rural education has become synonymous with backwardness, precariousness of ... -
Extensão universitária na Universidade Federal de São Carlos: (des)encontros com a educação popular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)This research investigated educational processes that emerge from the relationship between subjects through the University Extension. The choice of the theme was due to the understanding that the dialogical relationship ... -
Construção empírica do conceito de infância: o significado de Infância para os professores da Educação Infantil de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)In the last years the concept of childhood has gained new meanings, as well as the children's practices. Perhaps the greatest challenge of these new meanings lies within the school context in dealing with the child pluralism. ... -
Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ... -
Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ...