Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 61-80 of 1301
-
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
Cultura digital e educação profissional e tecnológica: implicações para prática pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/09/2023)The changes in society are noticeable in the face of the evolution of science and technology. These transformations became much more noticeable with the abrupt change from in-person teaching to emergency remote teaching ... -
Saberes e não saberes de diretores: relações intra e interpessoais em ambientes escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2023)In a socializing school, the goal is to experience “non-violent” relationships, which presupposes the commitment of everyone to the quality of teaching and learning, relinquishing judgements of value in conversations and ... -
Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing ... -
O desenvolvimento da afetividade nas práticas pedagógicas na Educação Infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This research was carried out within the Center for Studies, Research and Extension on the School of Vigotsky (NEEVY). Based on the Historical-Cultural Theory, especially on Vygotsky's texts, we find the concept of emotions ... -
Metaestudo sobre lideranças escolares no Brasil na perspectiva da gestão democrática de 2018 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2023)This dissertation reports on an investigation carried out within the Group of Studies and Research on School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ Training – DEFORGES, having as its theme school leaderships ... -
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
A relação do professor com o saber no ensino remoto mediado pelas novas tecnologias digitais: a formabilidade do sujeito biográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)Due to the suspension of classes in 2020 by virtue of the Covid-19 pandemic, many teachers, including those working in Basic Education, were compelled to carry on with classes while deprived of school premises. Emergency ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
O PIBID como elemento formativo e as concepções pedagógicas: um estudo a partir das percepções dos participantes de um subprojeto de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)The research has as general objective to investigate, through the perceptions of its participants, the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) – Biology as a formative element of science ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
Narrativas de professoras formadoras que ensinam matemática em cursos de pedagogia: formação, identidade e tensões no campo da docência e da pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This research pertains to a master's thesis affiliated with the Postgraduate Program in Education (PPGE), within the research line "Science and Mathematics Education" at the Federal University of São Carlos (UFSCar), and ... -
Programa gestão nota 10: implicações para a gestão democrática na rede estadual de educação do Piauí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/06/2023)This research problematizes the public-private management in education, based on the partnership signed between the Department of Education of the State of Piauí and the Ayrton Senna Institute. Its central objective is ... -
O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
Epistemologias outras: processos educativos entre quilombismos e capoeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)This doctoral research was developed in collaboration with Kilombo Tenondé (located in the village of Bonfim, city of Valença, in the interior of the state of Bahia), which is based on the principles of the encounter between ... -
A OBMEP como estratégias de reprodução da matemática acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/04/2023)This research aimed to analyze the Brazilian Mathematical Olympiad for Public Schools (OBMEP) as a mechanism for legitimizing and reproducing Academic Mathematics. The following research question was focused: to what extent ... -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ...