Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 1121-1140 of 1294
-
Mulheres da reforma agrária na educação: os significados em ser pedagoga da terra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research investigated the professional activity of land-pedagogues graduated in the first year of the course Land Pedagogy in the state of Sao Paulo. It discussed the rural education and the struggles and efforts of ... -
O debate enfraquecido: o desânimo dos educadores diante da realidade cotidiana das escolas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2014)This thesis was inspired in the professors Paolo Nosella and Ester Buffa s research, A Educação Negada , a paper about the great debates which permeated Brazilian education throughout the 20th century. However, unlike the ... -
Diretores de escola: o que fazem e como aprendem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This study aims to provide a broader understanding of the professional demands that characterize the jobs of school managers, by entering their environment and disclosing the sequence of events, as well as the configuration ... -
Indicadores educacionais de desenvolvimento profissional da docência em música nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This dissertation aims at investigating educational indicators of professional development in teaching through the participation of novice and experienced music teachers in the late years of elementary school in a continuing ... -
Formação e práticas de profissionais da saúde em interação com pacientes oncológicos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2003)Appuyés sur les connaissances acquises dans la branche de l Éducation en particulier, sur celles de la formation de professeurs et d autres agents éducationnels et à la recherche d une contribution aux investigations ... -
Políticas públicas para a educação do campo no estado de São Paulo: impactos, repercussões, contradições e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)This thesis aimed to understand the relationships between State and public policies for Field Education, and how they are implemented in the State of São Paulo in Brazil. To do so, it was made an incursion into the State ... -
Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)In this research, entitled Dialogues and tensions: the perception of black and white teachers about the formation of black identity in the school context, we seek to understand, from the dialogue between black and white ... -
Negro intelectual, intelectual negro ou negro-intelectual: considerações do processo de constituir-se negro-intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2013)This research entitled "Black Intellectual, Intellectual Black or Black-Intellectual: notes of the process of becoming Black-intellectual", aimed at understanding processes in which Black men and women have made himself / ... -
A atualidade da indústria cultural e os limites da produção capitalista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2014)The concept of Cultural Industry was born from the experiences of Horkheimer and Adorno during their exile in the United States, following the rise of National Socialism and the eruption of the Second World War. They ... -
Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2014)This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ... -
O mundano e o promíscuo na arte latinoamericana: a prática social de pintores populares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)La pintura popular realizada en el contexto de las calles de siete países latinoamericanos, es cargada de una intencionalidad que permite a la persona responsable por su creación, ofrecer a las demás personas que entran ... -
A educação em dois impérios: um estudo da obra de Machado de Assis e de Dostoiévski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This study aims at analyzing the existence of educational elements in common between Brazil and Russia during the 19th century through the reading of literary works by Machado de Assis and Fyodor Dostoevsky. Research ... -
A formação inicial de professores de ciências e biologia: uma análise a partir da visão de licenciandos de uma universidade pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This thesis falls within the scope of the investigations on the influence of the National Curriculum Guidelines (DCN) in teacher education. This is a qualitative researchin which an analysis of the insertion is performed ... -
Tecnocracia capitalista: fundamentos e implicações para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The central objective of this study is to clarify the technocratic formulations used by capitalism through the use of technical and scientific knowledge of the material world to intervene in the institutional structures ... -
As metamorfoses do trabalho docente na Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This thesis researches the conditions of professor s work - demands of academic and professional training and relations of work - in the Universidade Aberta do Brasil (UAB)/Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), as ... -
Narrativas autobiográficas de professores iniciantes no ensino superior: trajetórias formativas de docentes do curso de Letras-Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2014)This work has as an object of study the academic process of teachers that are at the beginning of their careers starting from their oral and written autobiographical stories, motivated by the leading question: What experiences ... -
O tutor virtual como formador: a matemática no curso de pedagogia a distância da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)The making of this paper was motivated by an interest in issues concerning the formation of (future) elementary math teachers through distance education and, in a more specific way, the role tutors play in this learning ... -
Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)In today's society, the increasing integration of Science, Technology and its products in the life of the citizen demands that he be scientifically literate, able not only to understand these issues but make conscious use ... -
Resistência e seus processos educativos na comunidade negra rural Quilombola do Fojo - BA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)This paper focuses on the practice of resistance of the maroon organization in the community of Fojo in Itacaré Bahia, and its educational processes. It aims at understanding how these educational processes have contributed ... -
A educação escolar na arena do ciberespaço
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2013)The objective of this study is to examine virtual communities dedicated to the School Education site relationships Orkut. Accordingly, we analyze written statements from teachers and students in order to apprehend the ways ...