Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 490-509 de 720
-
A motivação escolar de alunos com baixo rendimento acadêmico: metas de realização, atribuições de causalidade e autoconceito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2006)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the factors motivacionais has shown a promising alternative for the understanding of the low ... -
Motivação para leitura em alunos do 6º ano do ensino fundamental: análise por dimensões, rendimento, sexo e escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/07/2012)In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the motivational factors has shown a promising alternative to the understanding of the low academic ... -
Mulheres com síndrome de Turner : relação entre atividade física e qualidade de vida
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/03/2016) -
Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ... -
As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ... -
A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ... -
Nomeação em crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ... -
Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ... -
Oferta da disciplina Libras no ensino fundamental na rede municipal de Castanhal-PA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The teaching of Libras to the entire school community is defended by those interested in the social inclusion of the deaf community, arguing that the more people who use Libras, the greater the social inclusion of deaf ... -
Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/12/2012)This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ... -
Ontogênese do seguimento de instruções: o papel da formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Responding under the control of verbal commands is an important component of human learning. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, is useful in explaining how instructions specify contingencies ... -
Organização e funcionamento das salas de recursos multifuncionais em um município paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/03/2012)In the current national policy for special education from Brazilian Ministry of Educational (MEC) the so-called Multifunctional Resource Classes (SRMs) have been the main locus for the Specialized Educational Services (AEE) ... -
Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ... -
Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência: perspectivas internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/01/2013)The exponential increase of students with disabilities enrolled at universities of different countries has urged these institutions to enable some services geared to their guidance, both academic and professional level. ... -
Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ... -
Ouvir e falar: o procedimento estruturado em MEI no ensino de bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The studies presented in this dissertation addressed to investigate teaching procedures to produce the shared control of stimuli to the repertoires of selection and tact to babies with ages between 24 and 29 months. For ... -
Pais de crianças público alvo da educação especial : relação entre empoderamento e habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)The way parents of disabilities children deal with day by day situations involving their children can influence the final results of their search for information and services essential to the child's development. Considering ... -
Panorama das classes hospitalares brasileiras : formação e atuação docente, organização e funcionamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The hospital class is considered an educational service to the scholar in health treatment, which is of great importance to the students. In this way, the main objective of the present work was to describe the training and ... -
Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ... -
O papel de relações de controle de estímulos na aprendizagem relacional de indivíduos com deficiência mental e com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)Accordingly to stimulus control topography coherence theory the variability found in some stimulus equivalence experimental studies could be reduced or eliminated by a larger experimental control upon the controlling ...