Navegando Teses e dissertações por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO"
Itens para a visualização no momento 41-60 of 141
-
Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ... -
Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ... -
Análise de recursos audiovisuais utilizados por docentes do ensino superior nas disciplinas de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)The Brazilian Sign Language is a visual-gestural language, and its learning takes place mainly through the visual channel. Therefore, the audiovisual resources present in didactic materials for the teaching of Libras in ... -
Suporte social: adaptação transcultural do Social Support Appraisals e desenvolvimento socioemocional de crianças e adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)The association between social support and positive results in health has been increasingly highlighted in the literature and social support has been seen as a protective factor to child development. However, most research ... -
Intérprete educacional e o aprender de alunos surdos: análise do contexto remoto no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)Translation and interpretation in Libras in the educational context has specific complexities that result from the model of inclusive education, which has Portuguese as the language of instruction, thus implying the ... -
Estudantes com autismo e a preparação para o mundo do trabalho: um estudo sobre a educação profissional de nível médio no IFBA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2023)The present study aimed to investigate how the professional training of students with ASD at a Federal Institute of Bahia has been consolidating, using information obtained from the students themselves, as well as from ... -
A educação da pessoa com deficiência em comunidades remanescentes de quilombos no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)The study of this research theme is the education of persons with disabilities living in former quilombo communities of the state of São Paulo. Thus aims to describe and analyze this reality. The work was not restricted ... -
Identificação de barreiras para a escolarização inclusiva de alunos com deficiências físicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2009)In recent years, studies on the efficiency and practices based on policies of school inclusion have presented results often controversial. The lack of concrete data has been considered the main difficulty encountered in ... -
Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares : associações com estresse e burnout
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)Healthy infant development greatly depends on the quality of interactions between the children and their primary caregivers. In its turn, based on Bronfrenbrenner´s bioecological model, parental involvement is affected by ... -
Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2010)This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ... -
Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ... -
Habilidades sociais educativas de professores de pré-escolares com desenvolvimento típico, problemas de comportamento e deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)Each stage of development, added to the specific characteristics of the students, may require a different management by the teacher in terms of educative social skills. Thus, this study aimed to: characterize the educative ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Escolarização de crianças com fissura lábio palatina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ... -
Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ... -
Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ... -
Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ... -
Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ... -
Atuação docente na sala de recursos multifuncionais da rede municipal de Macapá/AP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The Specialized Educational Assistance is a right established in the Federal Constitution to all students with disabilities, being offered in the Multifunctional Resource Rooms that provide access to services and pedagogical ...