Navegando Teses e dissertações por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Itens para a visualização no momento 61-80 of 118
-
Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ... -
Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/08/2019)Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ... -
Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ... -
Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ... -
Projeto político e projeto pedagógico de escolas quilombolas amapaenses: contextualizando as altas habilidades/superdotação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)There are people with giftedness in any population regardless the condition. However, they need to be identified and strengthened with services that enrich and favor their development process, respecting their cultural ... -
Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ... -
Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ... -
Inserção laboral das pessoas com deficiência no Sistema S da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)Since 1950 people with disabilities have been inserted into the labor market. From that decade, much was done for the inclusion of these people, laws were created so that their rights could be guaranteed. So that the ... -
Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ... -
Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/08/2018)The family and school relationship has been pointed out by many researches as one of the factors favoring the development and learning of students of the target audience of special education (TAEE), especially in childhood. ... -
Consultoria colaborativa como estratégia para promover inclusão escolar em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/06/2018)Collaborative consulting is a support service model that aims to help teachers with the inclusive education process of students with disabilities. This service model has emerged in the Brazilian literature related to Special ... -
Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2017)In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ... -
Desafios na articulação entre professoras de um centro de atendimento educacional especializado e escola regular para oferta de tecnologia assistiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The study focused on the specialized educational service developed in a Specialized Educational Assistance Center (CAEE) regarding the availability of assistive technology and the articulation of these resources with the ... -
Efeitos dos exergames no perfil psicomotor de crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)Children with Down syndrome have distinctive features, which can interfere with their whole development. The stimulation, through interventions that contribute positively to their psychomotor factors, is of fundamental ... -
Altas habilidades ou superdotação : políticas públicas e atendimento educacional em uma diretoria de ensino paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/02/2015)Students with high ability or giftedness are known as the audience of the Special Education, supported by the legal provisions, which guarantee adequate educational attention for the full development of their potential and ... -
A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ... -
Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ... -
Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ... -
Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ...