• Ensino colaborativo para aumento de repertório adequado de crianças com autismo em sala de aula 

      Pereira, Amanda Cristina dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      Considering the importance of teaching appropriate behavioral repertoires for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a wide variety of environments in which the child is inserted and the need for appropriate ...
    • Efeito da tutoria por pares na participação de um estudante com deficiência física nas aulas de educação física 

      Santos, Tarcísio Bitencourt dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      Including people with disabilities in the school systems has been on the rise for some years, however, such inclusion in general classes does not guarantee that such students will participate effectively in classes. ...
    • Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ...
    • Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus 

      Silva Junior, Samuel Vinente da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)
      Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ...
    • Transtorno do desenvolvimento da coordenação em escolares prematuros : estudo bibliométrico e de prevalência 

      Coppede, Aline Cirelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/07/2015)
      Studies show that among the several changes that premature infants may present, the Developmental Coordination Disorder (DCD) has highlighted. The incidence in this population is between 30 to 50%. Thus, there is necessary ...
    • Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças 

      Christovam, Ana Carolina Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ...
    • Práticas pedagógicas na educação infantil : possibilidades e desafios frente à inclusão escolar 

      Alonso, Rosemeire Geromini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      The discussion is about the access of Target audience students of Special Education and mainly about their presence in the regular school becomes appropriate. So, in the perspective of scholar inclusion is necessary that ...
    • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

      Giehl Birão, Fabiana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)
      In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
    • Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares 

      Conceição, Bianca Salles (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ...
    • Inclusão dos alunos público alvo da educação especial no ensino médio : concepções e atuação docente 

      Felicio, Natália Costa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      Considering the current panorama of the Brazilian school, guided by the assumptions of inclusive education, and the gradual growth in the enrollment of special education students in High School, the present study had as ...
    • Consultoria colaborativa como estratégia para promover inclusão escolar em aulas de educação física 

      Oliveira, Patricia Santos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/06/2018)
      Collaborative consulting is a support service model that aims to help teachers with the inclusive education process of students with disabilities. This service model has emerged in the Brazilian literature related to Special ...
    • Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down 

      Pavão, Michelle Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ...
    • O brincar e habilidades sociais de uma criança cega e seus pares videntes na pré-escola 

      Silva, Carolina Biondo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/03/2015)
      The visual impairment reduces the opportunities in learning and could negatively influence the interaction among peers and the social development of children with this visual limitation. Some behavior singularities are ...
    • Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso 

      Vala, Thaís Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ...
    • Efeitos dos exergames no perfil psicomotor de crianças com síndrome de Down 

      Souza, Kayala Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      Children with Down syndrome have distinctive features, which can interfere with their whole development. The stimulation, through interventions that contribute positively to their psychomotor factors, is of fundamental ...
    • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

      Almeida, Djair Lázaro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...
    • Aprendizagem de posturas em equoterapia por crianças com transtorno do espectro autista (TEA) 

      Barbosa, Gardenia de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/09/2016)
      The autistic spectrum disorder (ASD) is characterized by inadequacies in social interaction, communication skills, learning and adaptability. The person with ASD should be exposed to conditions that stimulate its maximum ...
    • Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo 

      Evaristo, Fabiana Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Communication is one of the most important factors related to the quality of life of people with the diagnosis of autism, which can be absent or dysfunctional, with or without speech. Due to the importance of communication ...
    • Educação e assistência social : interfaces para o atendimento de alunos com deficiência 

      Marchesini, Isadora González (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)
      Characterization studies on how are being conducted the educational service and the service of social assistance provided to people with disabilities, as well as the way it has been taking place the relationship between ...
    • Programa de ensino das habilidades manipulativas do badminton para adolescentes com síndrome de Down 

      Oliveira, Amália Rebouças de Paiva e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)
      Down syndrome is a genetic alteration that results in some specific characteristics, for example, the delayed motor development and hypotonia. Stimulate motor skills of people with Down syndrome is very important to promote ...