Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 378-397 of 720
-
Formação de professores de matemática: expectativas e práticas pedagógicas sobre ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)This research has the general objective of developing, applying and evaluating a collaborative training program, with a view to the performance of mathematics teachers with students with visual impairment. The specific ... -
A formação de professores e a (in)visibilidade da educação especial nos projetos pedagógicos dos cursos de licenciatura do Instituto Federal de Goiás
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/11/2017)Based from the assumption that educational inclusion is a process and, in turn, the characteristic of being unfinished, it is necessary a constant analysis for the formation of teachers as a way, on the one hand, to remove ... -
Formação de professores e a interveniência das diretrizes curriculares nacionais da pedagogia para educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/04/2013)This research aims to study the issue of pedagogue initial training and also to investigate which concept the last year undergraduate students from Pedagogy Courses have on Special Education in the inclusive education ... -
Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Formação de professores para educação especial no Paraná : cursos de pedagogia, pós-graduações lato sensu e políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/09/2015)The present research aimed to analyze the consonance between some of the courses (Pedagogy and lato sensu graduate programs) adopted in Paraná for the education of teachers aiming performance with students that fit Special ... -
Formação de terapeutas ocupacionais em consultoria colaborativa na escola: avaliação de um programa on line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)The collaborative consultation in Occupational Therapy has been considered one of the most promising emerging practices in the field in education supported by international public policy. However achieving true practice ... -
A formação do professor de Libras: concepções, práticas e campo profissional no estágio curricular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study aimed to investigate how the curricular internships of the Letters LIBRAS Licentiate Degree Course are developed, context in which is trained the professional who will work in teaching LIBRAS as first language ... -
A formação do psicólogo para o atendimento a pessoas em situação de deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2009)Disability condition was the theme of the current study which seeks a connection between Special Education and Psychology. The issue of this study came from the problem of how to evaluate, with frugality, complex courses ... -
Formação docente em ensino diferenciado responsivo à diversidade de todos os alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The SARS-CoV-19 pandemic experienced in Brazil between 2020 and 2021 has highlighted the weaknesses of the Brazilian education system in terms of learning gaps. In this context, the Research Group on Human Resources Training ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ... -
Formação e atuação em coensino dos egressos de licenciatura em educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)This study problematizes the initial training of Special Education teachers and the acting model based on co-teaching or collaborative teaching. The theoretical framework adopted in this study is based on the tripod: legal ... -
Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/09/2006)The objective of this research is to identify and reflect on relations between musical education practices for children with special needs in basic school and formation of music teachers for the attendance to these ... -
Formação e prática pedagógica de professores da EJA junto a estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study aimed at analyzing the formation and acting of Adult Education teachers regarding intellectually disabled students. As specific objectives, this study aimed at: (a) characterizing the formation of Adult Education ... -
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
Formação para professores especializados: planejamento e práticas pedagógicas para estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2021)For the school inclusion of students with intellectual disabilities, pedagogical practices and planning that aim at access to the regular curriculum and effective participation in the teaching and learning process stand ... -
Formas do trabalho docente em duas escolas especiais de surdos: estudos históricos e de representações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/08/2010)Cette thèse présente la perspective historique et les représentations sociales des formes prises par le travail d enseignantes exerçant leur métier dans deux écoles pour des élèves sourds: l une appartenant au réseau ... -
Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2018)In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ... -
Gestão democrática para a acessibilização de programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: o caso UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)This research discusses the democratic management dedicated to the promotion of accessibility in contexts of postgraduate programs - PPGs. In recent years, the democratization of these spaces has culminated in the expansion ... -
Habilidades paternas, relacionamento conjugal e problemas de comportamento de crianças com e sem atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2013)Children who don t have a positive and loving relationship with his father or whose father uses strict disciplinary practices and are exposed to violence and / or marital problems, are at a high risk to develop problems ...