Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 414-433 of 720
-
Histórias Sociais e crianças com autismo: mapeamento da literatura e proposta de treinamento online de mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have deficits in social interactions that can lead to inappropriate behaviors. Some authors have been successful in using social stories to promote social performance and ... -
Uma ideia na mão e uma câmera na cabeça: cinema na educação bilíngue de surdos e surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2020)Situated in the field of bilingual education for the deaf, this research is based on problematizations about the relation between cinema and the education of the deaf. Looking to discuss visuality and visual literacy issues, ... -
Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education define as the target audience of Special Education students with disabilities, global developmental disorders and high ability or giftedness. ... -
Identificação de barreiras para a escolarização inclusiva de alunos com deficiências físicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/08/2009)In recent years, studies on the efficiency and practices based on policies of school inclusion have presented results often controversial. The lack of concrete data has been considered the main difficulty encountered in ... -
Identificação de brincadeiras e jogos como consequências de comportamentos de escolha para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/03/2015)Social behavior can be defined as the behavior of two or more people, one over the other, or all together through a common environment. The aim of this study was to identify if the pictures that represent plays and games ... -
Identificação de condições eficientes no ensino de discriminações para bebês com até 21 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2009)One of the most complex human abilities is the symbolic thought that is related to the acquisition of arbitrary relational repertoires such as conditional discrimination. However, research on the acquisition of these ... -
Identificação de sentimentos e desempenho empático em crianças cegas e videntes: um estudo comparativo e multimodal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2008)Visually impaired children present preoccupying characteristics for the social skills repertoire given their difficulty on identifying feelings and, consequently, the compromising of their empathic social skills. The ... -
Imagens de si e da sala de recursos multifuncionais em blogs de professores especializados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/12/2013)The work developed by specialized teachers, in Multifunctional Resource Rooms with students of special education is still unknown. The Multifunctional Resource Rooms are being implemented in public schools throughout Brazil. ... -
Impacto de diferentes condições de ensino no preparo de agentes educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The present study investigated the effects of the training of psychology students in the application of a software developed for teaching reading skills to children with reported academic failure. This training was ... -
Impacto de um programa de ensino para cuidadoras em creche: música como condição facilitadora de condutas humanas ao lidar com bebês.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/08/2004)The objective of this study was to verify the extent to which musical resources could impact favorably on the behavior of adults who care for children aged 0 to 3 years in crèches or school, when they are away from their ... -
O impacto do turno de trabalho do pai no desempenho acadêmico e no autoconceito de crianças escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)Studies show that the quality of father-child interactions is a factor that has a direct influence on child development, including the formation of the children s self-concept and their academic performance. In addition ... -
Implante coclear em uma criança com surdocegueira congênita: análise das ações comunicativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)The objective of this study was to analyze the development of communicative actions in a child with congenital deafblindness after the Cochlear Implant (CI). The study took place in an inclusive public school with Service ... -
Implementação da disciplina de libras nas licenciaturas em município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/01/2015)Experienced in recent decades important legislative advances regarding the rights of persons with disabilities, especially the right to education. In this context, deaf education is contemplated from the recognition of ... -
Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2003)This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ... -
Importância das habilidades sociais educativas na perspectiva de professores de alunos sem ou com necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Educative Social Skills (ESS) is an integral concept of the field of Social Skills. The ESS are defined as those intentionally aimed at promoting development and learning of the interlocutor in the formal or informal ... -
Inclusão : lazer e participação social sob o olhar de pessoas com deficiência mental e suas famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The history of deficiency was always made by an exclusion way. However, there were movements as integration and inclusion that have contributed to change the rights and conditions of people with deficiency. Besides all ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
Inclusão dos alunos público alvo da educação especial no ensino médio : concepções e atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)Considering the current panorama of the Brazilian school, guided by the assumptions of inclusive education, and the gradual growth in the enrollment of special education students in High School, the present study had as ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ...