Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 423-442 of 718
-
Impacto de um programa de ensino para cuidadoras em creche: música como condição facilitadora de condutas humanas ao lidar com bebês.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/08/2004)The objective of this study was to verify the extent to which musical resources could impact favorably on the behavior of adults who care for children aged 0 to 3 years in crèches or school, when they are away from their ... -
O impacto do turno de trabalho do pai no desempenho acadêmico e no autoconceito de crianças escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)Studies show that the quality of father-child interactions is a factor that has a direct influence on child development, including the formation of the children s self-concept and their academic performance. In addition ... -
Implante coclear em uma criança com surdocegueira congênita: análise das ações comunicativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)The objective of this study was to analyze the development of communicative actions in a child with congenital deafblindness after the Cochlear Implant (CI). The study took place in an inclusive public school with Service ... -
Implementação da disciplina de libras nas licenciaturas em município do interior de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/01/2015)Experienced in recent decades important legislative advances regarding the rights of persons with disabilities, especially the right to education. In this context, deaf education is contemplated from the recognition of ... -
Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2003)This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ... -
Importância das habilidades sociais educativas na perspectiva de professores de alunos sem ou com necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Educative Social Skills (ESS) is an integral concept of the field of Social Skills. The ESS are defined as those intentionally aimed at promoting development and learning of the interlocutor in the formal or informal ... -
Inclusão : lazer e participação social sob o olhar de pessoas com deficiência mental e suas famílias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2008)The history of deficiency was always made by an exclusion way. However, there were movements as integration and inclusion that have contributed to change the rights and conditions of people with deficiency. Besides all ... -
Inclusão de alunos com deficiência múltipla : análise de um programa de apoio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/11/2009)The aim of this research was to analyze the effectiveness of the implementation of a Program of Support for Inclusion of Multi Disabled Students using techniques such as MAP and PATH as facilitators. The techniques disclosed ... -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
Inclusão dos alunos público alvo da educação especial no ensino médio : concepções e atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)Considering the current panorama of the Brazilian school, guided by the assumptions of inclusive education, and the gradual growth in the enrollment of special education students in High School, the present study had as ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Inclusão escolar de crianças com necessidades educacionais especiais : práticas e perspectivas de terapeutas ocupacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2009)More importance is being attributed to the inclusion of children with special needs in the general school education system in Brazil. In this context, there has been increased discussion regarding the use of several different ... -
Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Due to the lack of appropriate definitions, criteria and methods, the scientific literature in special education in Brazil has always highlighted the need to develop assessment procedures with certain standards that should ... -
Inclusão escolar e a atuação dos professores de deficientes mentais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)From the directive and national education basis law approved in 1996 the lawful instrument was granted in order to break the school exclusion ideology. Within this context the special education should serve a brand new ... -
Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)With the increase in educational policies for school inclusion, the number of students with disabilities in Brazilian high school has been growing, which heightens the demands for actions geared to these students. Thus, ... -
Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2013)In several countries that adopt education inclusion policy, there is a device, usually provided by the legislation, called Individual Educational Plan (IEP). Its purpose is to monitor the course of the students with ... -
A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
Indicadores bibliométricos da produção científica em educação especial : estudo da Revista Educação Especial (2000-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)The broad scope of Special Education and its interfaces with other fields of knowledge can be attested by the comprehensiveness of scientific production found in Brazilian and international academic journals. This work ... -
Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ...