Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 530-549 of 719
-
Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ... -
Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ... -
Políticas públicas em saúde bilíngue para surdos: percursos, percalços e o cotidiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)According to the Universal Declaration of Human Rights (DUDH), the Federal Constitution of 1988 (CF) and Law No. 8080 of 1990, health is a fundamental right for all and must be guaranteed by the State. In order to maintain ... -
Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ... -
Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ... -
Possibilidades formativas da colaboração entre professores do ensino comum e especial em um município paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Differential forms of support that favor the schooling and school inclusion of the Target Audience of Special Education or PAEE (in Portuguese - Público Alvo da Educação Especial) are needed in the educational space. The ... -
“Pô, tô vivo, véio!”: história de vida e sexualidade de pessoas com deficiências físicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)In this study we aimed to investigate, beside people with physical disabilities, how they express their sexuality from their life stories and their impairment/disabled bodies. The Life History, being defined as one of the ... -
Prática educativa de docente de ciências na inclusão escolar de estudante com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)School inclusion is present in Brazilian legislation and calls for the education of people with disabilities to be, preferably, in regular schools, being a responsibility of the entire school community, including Science ... -
Prática pedagógica aos educandos com deficiência intelectual numa escola de ensino fundamental com alto IDEB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)In the current context of inclusive education, in which students with intellectual disability (ID) constitute the largest group among all the deficiencies , questions about the performance of the teachers of the regular ... -
Prática pedagógica e planejamento educacional para uma jovem com deficiência intelectual matriculada na EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This research had as main objectives to characterize the pedagogical practices of teachers of the regular classroom and of special education for youth and adults (EJA) and to elaborate and apply the individualized educational ... -
As práticas de letramento da família e as dificuldades de aprendizagem: perspectivas para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/08/2012)The object of this research were qualitative ethnomethodological approach to the literacy practices of parents of children with learning difficulties in order to understand what values and beliefs could be underlying their ... -
Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ... -
Práticas pedagógicas dos professores de educação física frente a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Currently there are a lot of national and international social-educative politics aiming to assure an efficient application of equal opportunities for people with special needs. The assurance of access and permanence spreads ... -
Práticas pedagógicas inclusivas para alunos surdos numa perspectiva colaborativa.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/12/2004)The practice of inclusion in the school involves the education of children with special educational needs in regular classrooms with colleagues without special needs. However, regular education teachers are inclined to ... -
Práticas pedagógicas na educação infantil : possibilidades e desafios frente à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The discussion is about the access of Target audience students of Special Education and mainly about their presence in the regular school becomes appropriate. So, in the perspective of scholar inclusion is necessary that ... -
Preditores da participação social de idosos independentes cadastrados em estratégias de saúde da família do município de Araras/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)Social participation, besides being considered one of main goals of rehabilitation, is defined by scientific literature and some specific public policies for the elderly as one of the pillars to active aging. Nevertheless, ... -
Prematuridade e baixo peso em pré-escolares: fatores de risco ao desenvolvimento da linguagem e alterações fonológico-lexicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2010)The expressive number of premature births shows the necessity of measures focused in preventing disorders in these children development. Literature reveals that language is one of the areas that may be affected when the ... -
Preparação e inserção da pessoa com deficiência no mercado de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/02/2013)Since 1950, people with deficiency have been inserted in the job market. From this decade much has been made for inclusion of these people, things like, new laws were created as guarantee of their rights. But in the companies ... -
Prevenção de comportamentos agressivos entre pré-escolares: uma proposta de capacitação para professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/09/2006)Literature about childish aggressiveness has evidenced importance of schools prepare to cope with aggressive students more effectively, that demand a lot of teachers instructional and behavior management skills. The ... -
Prevenção de deficiência: programa de formação para professores Kaingang na terra indígena Ivaí-Paraná
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)Many health problems and deficiencies of Kaingang indigenous that in many cases are illness sequels, that are the results of occupation process of their lands, where they were obligated to agglomerate themselves in ...