• Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo 

      Soler, Priscila Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ...
    • Relatos de professores da educação infantil sobre suas práticas com alunos com deficiência 

      Almeida, Carolina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      The Early Childhood Education, Basic Education first step is to be essential in a child's life 0-5 years old. The Law of Directives and Bases of National Education - LDBEN 9.394 / 96 recommends that this stage of education ...
    • Repercussões da dança folclórica alemã sob a perspectiva de pessoas com deficiência e demais participantes 

      Silva, Bruna Poliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)
      German Folk Dance is a group dance, the dancers being gathered in circles, lines or in pairs. Choreographies represent different situations that relate to German culture, so as to preserve the richness of this culture by ...
    • Representação parental sobre a criança com altas habilidades ou superdotação 

      Braz, Paula Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)
      The family institution is the first social nucleus present in the life of the individual and contributes fundamentally as a central reference point in the process of human development. However, since it is formed by several ...
    • Representações de brinquedos, relevos e descrição oral por crianças com deficiência visual 

      Ferroni, Giovana Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2016)
      The research objective was to analyze the repertory of representations of means of transportation also called “vehicles” (Aircraft, bicycle, car, sail boat, train and helicopter) expressed in modeling clay, drawing and ...
    • Requisitos para contratação de profissionais de apoio escolar nos sistemas estaduais de educação 

      Piovezan, Camila Carlini Bonilha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/06/2022)
      In the schooling scenario of students Target Public of Special Education (PAEE) there are several actors: special education teacher, regular classroom teacher, management team, health professionals and also professionals ...
    • Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2003)
      Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ...
    • Resolução de problemas sociais com adolescentes em conflito com a lei: estratégias de mensuração e intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2008)
      Young offenders deficits in problem solving skills are described as one of the characteristics of this population. However, there is no data in the Brazilian literature measuring this variable. This study had two aims. ...
    • O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso 

      Sertori, Natália Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...
    • Retorno ao trabalho após o nascimento de um filho: percepções de professoras sobre sua experiência. 

      Gravena, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)
      The participation of women in the paid workforce has increased significantly in recent decades, allowing women to make an important contribution to the family income. Apart from their professional activities, many women ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • Revelação do diagnóstico de HIV/AIDS na infância : impactos, cotidiano e perspectivas de jovens infectados verticalmente 

      Negrini, Silvia Fabiana Biason de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Children living with HIV / AIDS are growing and demanding new interventions and health care strategies, such as the need to know their clinical status. Recent national and international studies have sought a better ...
    • Revisão sistemática sobre produção de vídeos na escola para alunos surdos 

      Kawase, Eduarda Megumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      With more signs inscribed in the visuality and the disposition of the deaf, the learning process can be more accessible. Thus, in addition to privileging sign language, there is a need to privilege the use of instruments ...
    • Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear. 

      Fortunato-Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)
      The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ...
    • Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade 

      Ferrari, Isa Maria de Souza Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ...
    • Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos 

      Garcia, Silvana Canalhe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)
      With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ...
    • Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II 

      Aporta, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ...
    • Rodas de conversa: uma proposta para aprimorar a prática docente em educação física escolar 

      Marques, André Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)
      The inclusion of students with disabilities in regular education is a reality and Physical Education is one of the responsible subjects for this process to occur. Physical Education and disabled people have suffered ...
    • A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial 

      Costa, Samara Cristina Ferreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)
      In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ...
    • Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down 

      Pavão, Michelle Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ...