Browsing Teses e dissertações by Advisor "Almeida, Maria Amélia"
Now showing items 1-20 of 31
-
Efeitos do PECS associado ao Point-of-view Video Modeling na comunicação de crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/02/2018)This study aimed to analyze the effects of the Picture Exchange Communication System (PECS) associated to Point-of-view Video Modeling (POVM) on the performance of the communicative skills of children diagnosed with Autistic ... -
Avaliação da satisfação do aluno com deficiência no ensino superior: estudo de caso da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2011)The increasing number of disabled students in higher education has raised issues that were, in the past, focused on basic education. Those issues create now an urgent need in higher education for physical infrastructure, ... -
Análise de procedimentos para avaliação de interesses baseado em um currículo funcional natural e seus efeitos no funcionamento geral de indivíduos com deficiência mental e autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/08/2003)Evaluation or teaching programs that emphasize the student s difficulties indicate to the educators which developmental areas are presenting deficits and where to invest for the recovering of these students. The current ... -
Programa de habilidades sociais em situação natural de trabalho de pessoas com deficiência : análise dos efeitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/11/2006)Some social skills are crucial to contribute to friendship formation, social support and work satisfaction; moreover, the social skilled behaviors have been identified as a pre requisite for workers with disabilities to ... -
O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ... -
Habilidades sociais em profissionais com deficiência incluídos em ambiente organizacional: estudos de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/03/2009) -
Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ... -
Programa de formação em informática para professores no atendimento de alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)In the past years, computing has progressed in such a way that it has reached many aspects of human life, producing modern elements that accelerate communication among people, institutions and their mutual relations. Among ... -
Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)The arrival of disabled students in higher education is increasingly evident both in Brazilian and worldwide colleges. But is higher education really prepared to receive these students who had so far very limited access ... -
A sexualidade como aspecto inclusivo : uma proposta de intervenção para pais e professores de jovens com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/05/2007)The matter of sexuality in mental retardation still generates mistakes and prejudices. Parents and teachers, for example, often find difficulties over this subject, depriving people with mental retardation of having ... -
Avaliação de um programa de comunicação alternativa e ampliada para mães de adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2006)Considering the communication deficit and the behavior desorder as a symptom present in autism, it would be logic to rationalize that these factors are all interconnected. The literature has been showing that families, ... -
Proposta e aplicação do método das hélices na identificação de estudantes talentosos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/04/2012)The issue of identification is the major factor in an enrichment program to gifted students, because it determines which students will be attended and the criteria used in the identification process. The objective was to ... -
Os efeitos da adaptação do PECS associada ao Curriculum funcional natural em pessoas com autismo infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/11/2000)Communication disorders in persons diagnosed with autism, generally are severe and bring difficulties to their interpersonal relationships, putting them apart, being not comprehended by the majority of other people. The ... -
Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ... -
Instituições residenciais para pessoas com deficiência intelectual: um programa educacional para promover qualidade no atendimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2014)The aims of the current research were to characterize the residential institutions for intellectually disabled persons in the State of São Paulo (Brazil) and elaborate, implement and evaluate the efficacy of an Educational ... -
Avaliação de um programa de resposta à intervenção multinível para estudantes com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The model of Response to Intervention ( RTI ) is a multilevel program for the early identification of possible delays academics directed at students who have learning difficulties that require more specific interventions. ... -
Atendimento Educacional Especializado para alunos com deficiência intelectual baseado no coensino em dois municípios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The Co-teaching/Collaborative Teaching has been considered by many researchers as one of the modalities to support school inclusion service, having effective strategies for children with special needs of Special Education ... -
Ações do Núcleo de Acessibilidade na EAD de uma Instituição de Educação Superior Privada e a satisfação dos estudantes com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2017)There is a growing debate about the inclusion of students with disabilities in Higher Education, since the official documents of the Ministry of Education guide Higher Education Institutions to the creation of Accessibility ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ... -
Processo de adaptação de trabalhadores com deficiência intelectual em trabalho competitivo com suporte natural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/05/2011)The social inclusion of people with intellectual disability becomes reality as they start occupying public spaces and do activities common to all people. In this sense, working is an important factor of social inclusion. ...