Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA"
Mostrando ítems 1-18 de 18
-
Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ... -
Efeitos de um treino de habilidades para a vida junto a adolescentes com deficiência intelectual e em situação de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)In Brazil, the Official authorities send children and teenagers who need special legal protection to an Institutional Shelter and/or a Foster Care, which priorities are: to promote a health development, social and familiar ... -
Controle de estímulos e formação de classes de estímulos equivalentes em crianças e em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2011)Two studies evaluated emergent stimulus-stimulus relations and selection and rejection controlling relations. Study 1 evaluated controlling relations after two types of conditional discrimination training: standard ... -
Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino de pré-requisitos de leitura e escrita para pré-leitores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The search for an efficient literacy method is not new. An approach that has been proving effective in educational environments is Behavior Analysis. This approach has supported interventions with the purpose of remedying ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
A atuação de psicólogo bilíngue no atendimento terapêutico à pessoa surda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)Since the approbation of a law that recognized the Brazilian Sign Language - Libras, in 2002, the number of psychology professionals has increased thanks to the possibility of attending the deaf people through sign ... -
Terapia Assistida por Animais: sua eficácia no desempenho cognitivo de idosos institucionalizados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)Ageing is a process which brings a number of biopsychosocial changes and, now a days, this process is a demographic reality due to population ageing. In view of this it’s seen the increase of the prevalence of cognitive ... -
Transmissão intergeracional de práticas relativas a estudo em famílias com estudantes no ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/03/2012)Children socialization development is influenced by their parents through parental style and practices. Parents can assume the function of promoting agents of study behavior of their children through parental practices. ... -
Inventário de potencial de abuso infantil - CAP: adaptação transcultural, fidedignidade e validade para o Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/08/2010)This study aimed at developing a cross-validation of the Child Abuse Potential Inventory (CAP) to Brazil. The specific objectives were to verify the semantic equivalence of the measure, to investigate and to assess the ... -
Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Avaliação da emergência de intraverbais em crianças com transtorno do espectro do autismo, após o ensino de tato e de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)Verbal behavior, conceived as operant behavior, can be classified according to its functions. Among verbal operants, two types, tact and intraverbal, are essential in the development and enhancement of communication skills. ... -
Ouvir e falar: o procedimento estruturado em MEI no ensino de bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The studies presented in this dissertation addressed to investigate teaching procedures to produce the shared control of stimuli to the repertoires of selection and tact to babies with ages between 24 and 29 months. For ... -
Avaliação funcional e de habilidades sociais de adolescentes com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)The demands on socio-cultural aspects are greater for adolescents with cerebral palsy, mainly due to the conditions that are imposed on the team itself. When analyzing the importance of Social Skills in the development of ... -
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ... -
Inventário portage operacionalizado: uma proposta de adaptação para crianças com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)In Brazil, there is a lack of instruments to assess the development of children with visual impairment. On the other hand, the country counts on the Operationalized Portage Inventory (OPI) adapted to the Brazilian reality ... -
Intervenção online sobre habilidades sociais para mães de crianças com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2023)The Autism Spectrum Disorder (ASD) impacts both diagnosed children and their families significantly. Domains frequently affected include communication, social interaction, and restrictive and repetitive patterns of interests ...